Як зрозуміло пояснити будь що

Як зрозуміло пояснити будь що

Категория: Менеджмент

23 / 06 / 2011

3294 просмотров

16 3.625 5

Як пояснити що завгодно, інформація, психологія, співрозмовник, пояснення, спілкування, information, psychology, спілкуванняЗа допомогою цієї статті ви навчитеся правильно викладати інформацію, а значить - будете правильно зрозумілі вашим співрозмовником.

Принцип ієрархії (піраміда)


Ви не повинні повідомляти співрозмовнику інформацію за принципом «все і відразу». Щоб бути правильно зрозумілими - дотримуйтеся ієрархії в подачі інформації! Спочатку потрібно описувати суть питання. Потім - виділяйте головні деталі. І тільки потім потрібно промальовувати кожну деталь окремо.

А тепер включіть свій внутрішній таймер і, після прочитання завдання, спробуйте виконати його приблизно за 4 секунди. Але, для початку, запасіться ручкою і папером для запису. Чи готові?

Отже, запам'ятайте якомога більше іменників з наступного списку: карась, сова, жираф, бегемот, щука, ворона, заєць, минь, соловей, лисиця, короп, качка. Відразу ж запишіть те, що вам запам'яталося.


А тепер підрахуйте, скільки тварин "оселилося" в вашому списку. Шість? Сім? Всього в списку 12 тварин. Але не поспішайте засмучуватися, середній результат, який видається при такому тестуванні - п'ять записаних по пам'яті назв, і справа зовсім не в тому, що у більшості людей погана пам'ять, через велику кількість у них в голові інформаційного "сміття".

Вся справа в способі постановки завдання. Адже вам було б набагато простіше запам'ятати більше, якби завдання було сформульовано таким чином: «Запам'ятайте якомога більше істот з даного списку: Риби: короп, карась, щука, минь; Птахи: ворона, сова, качка, соловей. Тварини: жираф, бегемот, заєць, лисиця ». Отже, ви прочитали іменники вдруге, але все одно, перевірте яким вийде результат при такому формулюванні завдання (на собі або на своїх колегах). Напевно, результат буде краще, ніж той, який ви отримали після першого разу.


Все просто. Структурована інформація сприймається простіше. І цю структуру можна собі уявити у вигляді своєрідної піраміди. Власне кажучи, цей підхід до структурування інформації відомий саме як "метод піраміди". Його суть полягає в тому, інформація викладається до від загального - до приватного. Спершу подається цілісна, але не деталізована картина, а після, крок за кроком, блок за блоком «нарощується» основа "піраміди".

За цим принципом можна добре зафіксувати в розумі вашого співрозмовника будь-яке пояснення. Скажімо, ви житель Танзанії і ніколи не чули про існування такого блюда, як суші. І ось, вам починають розповідати, як готувати суші. Уявіть, що ця розповідь звучить приблизно так:

«Для приготування суші лосось нарізається довгими смужками, діаметром до одного сантиметра. Авокадо плоскими смужками товщиною до 5 мм. Рис промивається в "семи водах". Промитий рис вариться до готовності, а потім приправляється столовою ложкою суміші рисового оцту, цукру і солі. Лист пресованих водоростей лягає на килимок для суші і на нього, змочують у воді пальцями, викладається тонкий шар рису, приблизно на 3/4 площі листа, з відступом від країв листа близько сантиметра. Посередині шару рису викладається "доріжка" з інгредієнтів - вассабі, авокадо і лосось. Виклавши на шар рису інгредієнти, починаємо скручувати рулет в сторону порожньої частини листа, допомагаючи собі килимком - щоб рулетик вийшов щільним і не розвалювався. Коли смуга з шаром рису закінчиться, злегка зволожите решту листа водою і докрутили рол до кінця, таким чином - "заклеюючи" його. За допомогою бамбукового килимка надайте що вийшло "рулету" прямокутні обриси і розріжте його добре наточеним змоченим водою ножем - на 6 частин. Смачного".

Що скажете, після прочитання такого рецепта ви зрозуміли як готуються роли і впевнені, що зможете приготувати їх самостійно? Вистоюючи інформацію за принципом піраміди, ми отримали б класичний кулінарний рецепт - від приватного (суті) - до деталізованих етапів і опису результату.


Тобто, в даному випадку, нам слід було б почати з опису суті страви. Потім, продовжити - складанням переліку інгредієнтів для суші. А закінчити - розбивкою процесу приготування суші на кілька, добре доступних для огляду, етапів. Наприклад: 1) Варка рису; 2) Підготовка інгредієнтів; 3) викладання інгредієнтів; 4) скручування і порізка ролів; 5) сервіровка столу. З коротким описом кожного етапу.

Описуючи рецепт таким чином, ми б вийшли на ту саму "піраміду", яка допомагає нам спочатку зрозуміти суть страви / поняття, а потім уточнює, які ж компоненти використовуються для його приготування / формування і вживання.

Принцип "відштовхуємося від потреб слухача"


Почніть розповідь з того, що цікавить вашого слухача, - з його питань, можливостей, завдань або проблем. Порівняйте два наступних тексти. Який з них зацікавить вас більше?

Варіант 1. «Плід дерева банан вкритий товстою шкіркою. Завдяки шкірці добре захищений плід, банан можна безпечно з'їсти, навіть купивши на вулиці, не помивши ... »

Варіант 2. «Як ситно і з користю для здоров'я перекусити прямо на вулиці, всього за пару хвилин і без ризику отримати «хворобу брудних рук»? Вкрай просто - купіть банан, очистіть його, тримаючись за хвостик плоду, і тут же з'їжте його. Частина плода, захищена шкіркою - завжди чиста і готова до вживання ... »

Ясно, що більшість читачів проголосує за другий варіант, адже він починається з того, що цікаво і хвилює більшість людей, з завдання, яке потрібно мало не щодня вирішувати мільйонам жителів Землі!

Швидше за все, тих, хто вибрав другий варіант, зацікавлять і наступні два тексти:

«У вас - ні хвилини вільного часу - після роботи вам відразу ж потрібно забрати свою дитину з дитячого садка, потім швидко заскочити додому, погодувати / переодягнути / зайняти чимось дитину, не затримуючись на перекус, взяти свою сумку для тренування, і. .. втекти в спортзал ... А їсти, ой, як хочеться! Так ось воно - ваше рішення - на розі вашого будинку, у фруктовому кіоску продають банани! ... »

або:

«Робочий день завершено, вам хочеться використовувати КОЖНУ хвилину свого вільного часу з насолодою кожним моментом СВОБОДИ! АЛЕ - ви не захоплюєтеся кулінарією, а тільки - спортом, риболовлею або неспішним спілкуванням з друзями. В такому випадку, навіщо вам витрачати свій дорогоцінний час на приготування їжі !? По дорозі в спорткомплекс, на риболовлю чи до друзів у гості, купуємо банан, очищаємо його і тут же з'їдаємо - адже під шкіркою банан чистий і повний корисних для організму мікроелементів! ... »

Перший запропонований варіант починається з актуальної для слухача проблеми, а другий - з привабливої можливості. В обох випадках - цільова аудиторія зацікавлена в тому, про що ми з нею розмовляємо!


Отже, суть двох зазначених принципів тепер вам зрозуміла. інформація повинна подаватися структуровано (від суті - до деталей) або, маючи цільової посил - від мети - до пропозиції.


Як же можна застосувати дані принципи на практиці? Наприклад, вже не при спілкуванні, а при написанні навчальної статті. Давайте розглянемо наступний приклад. Припустимо, ви пишете статтю для початківців або майбутніх фінансистів - про основні принципи оцінки інвестиційної привабливості підприємства. У такому випадку, ви можете побудувати свою розповідь про використовувані вами в процесі оцінки показники наступним чином:

«Р / Е (price to earnings) - це показники оцінки вартості - тобто - відношення ціни акції до доходу на одну акцію.P / S (price to sales) - це відношення ціни акції до обсягу продажів на одну акцію. Коефіцієнт P / E допомагає розрахувати кількість років, необхідних для того, щоб окупити ціну придбаних акцій.

ROS (return on sales) и ROE (return on equity) - это показатели рентабельности…»


Але, з огляду на запропоновані принципи подачі інформації, ви можете почати свій опис так:

«Для того, щоб прийняти рішення, чи варто купувати акції будь-якої компанії, вам потрібно зрозуміти, чи варті акції компанії тих грошей, які за них просять:

  • чи здатні акції упродовж розумного строку окупити ваші вкладення;
  • чи рентабельна компанія;
  • як швидко буде рости прибуток компанії.

Здатність акцій окупати вкладення ви можете оцінити, підрахувавши, скільки років вам знадобиться, щоб за рахунок одержуваних дивідендів, окупити ціну придбаних акцій. Існує кілька варіантів розрахунку такого показника. Обчислення відношення ринкової ціни акції - до доходу на одну акцію за рік, це коефіцієнт P / E (price to earnings). Крім того, можна отримати зазначений показник шляхом розрахунку відношення ціни акцій до обсягу продажів на одну акцію за рік, це коефіцієнт P / S (price to sales) ...

Рентабельність компанії можна оцінити, визначивши, наскільки високу віддачу компанія отримує від наявних у неї оборотних коштів. Цей показник обчислюється, як відношення чистого прибутку компанії до її виручки від реалізації продукції (коефіцієнт ROS або return on sales), або ж до суми всіх активів компанії (ROA або return on assets), або до величини капіталу компанії (коефіцієнт ROE або return on equity) ...

Можливість компанії до зростання оцінюють за рахунок ... » Ну, і так далі. Погодьтеся, читачам, яким ще тільки належить стати просунутими фінансистами, буде зрозуміліше другий варіант опису суті питання.

Принцип "розгону"


Якщо нам необхідно розповісти про щось незнайоме, складне, що містить наукову термінологію, ми не переходимо до деталей і термінології відразу ж. «Для розгону» розповіді, ми починаємо її з чогось близького і зрозумілого для слухачів.

Наприклад, порівняйте два наступних тексту (Дж.М.Уільямс «Стиль. Десять порад початківцям авторам»). І дайте відповідь на питання, який з них для вас зрозуміліше?

Текст 1. «Керуючі білки - актин, міозин, тропомиозин і тропінін, утворюють саркомер, основний елемент, який відповідає за скорочення м'язів».

Текст 2. «Основний елемент, який відповідає за скорочення м'язів, - це саркомер. Він утворюється з керівників білків - актину, міозину, тропомиозина і тропініна ».


При абсолютно ідентичному змісті, ми легше сприймаємо незнайому нам тему в другій подачі. У першому тексті ми з ходу потрапляємо в незнайому термінологію, а в другому - підходимо до термінології поступово, тобто через принцип "розгону теми" від загальнозрозумілого - до складного.

Як можна використовувати принцип "розгону" при написанні статті? Знову звернімося до статті для майбутніх фінансистів. Свою розповідь про один з розрахункових коефіцієнтів ми можемо почати так:

«Ще один корисний коефіцієнт - це P / E (price to earnings). Він визначається як відношення ринкової ціни акції підприємства - до річного доходу на одну таку акцію. Коефіцієнт показує, за скільки років підприємство зможе окупити кошти витрачені на покупку акцій прибутком ».

А можна розповісти про той же коефіцієнт так:

«Один з корисних розрахункових коефіцієнтів - коефіцієнт P / E (так званий - price to earnings). Він дозволяє дізнатися, скільки років знадобиться підприємству, щоб окупити поточну вартість своїх акцій. Такий термін розраховується, шляхом співвідношення ринкової ціни однієї акції підприємства - до доходу на одну таку акцію за рік ».


Тобто, після того, як ваші читачі зможуть вхопитися за «загальнолюдську» суть понять, формули їм будуть вже не страшні! Треба сказати, що цю думку можна застосувати до всіх вищеописаних принципів подачі інформації. Від загального - до приватного. Від загальнозрозумілого - до формул і деталей. Від конкретного - до базису і причин.

Засвоївши подібну подачу інформації співрозмовнику, ви збільшите ефективність своєї розмови або статті - в рази! Запам'ятайте це, формулюйте свою інформацію правильно і завжди отримуйте хороші результати. Діліться корисною інформацією з вашими колегами, адже це і їм допоможе працювати і спілкуватися з людьми ефективніше.

Контактная информация:

hi@koloro.ua

+38 (044) 223 51 20

Подготовил:

Анна Просвирина

Маркетолог

16 голосов

Понравилась статья?
Оставьте свой голос :-)
comments powered by HyperComments

Похожие материалы

Бесплатная консультация. Звоните

Павел Пивовар

Павло Пивовар

new business manager

+38 (044) 223 51 20

+38 (099) 600 22 14

pyvovar@koloro.ua

Юрий Колесников

Юрий Колесников

new business manager

+38 (066) 210 94 04

kolesnykov@koloro.ua

сделать запрос
up-btn

Розкажіть нам про ваш проект

Отримайте консультацію вже зараз!

Спасибо за ваше сообщение!

КОНТАКТЫ

сподобались наші статті?

наші новини сподобаються також !