На українському ринку твердих сирів спостерігаються негативні тенденції до зниження обсягів виробництва, споживання та експорту. Існує цілий ряд факторів, через які працювати в даній сфері з кожним роком стає все складніше.
Проблеми, з якими стикаються виробники твердого сиру в Україні:
- високі ціни на якісну сировину;
- зростання цін на енергоносії;
- висока конкуренція;
- зниження споживання сиру українцями;
- обмежені можливості виходу на нові зовнішні ринки;
- митні бар'єри;
- неефективна система збуту і реалізації продукції.
\t\t\t\t\t\t\t
\t\t\t
Якщо Вас зацікавила дана стаття, і Ви хотіли б отримати повний аналіз ринку з актуальними на сьогоднішній день даними, зверніться в наше брендінгове агентство KOLORO. KOLORO не просто якісно проведе маркетингове дослідження, аналіз конкурентів або кабінетне дослідження, ми також розробимо Вам найкращу стратегію виходу на ринок, концепцію позиціонування Вашого товару і / або маркетингову програму. \t\t\t |
Виробництво і споживання твердого сиру в Україні
- За даними Державної статистики України в 2013 р. твердого сиру було вироблено 164,1 тис. тон, що на 1,02% менше, ніж в 2012 р. Загалом за останні 6 років динаміка виробництва була неоднозначною: спостерігалось як зростання виробництва сиру (в 2009 і 2012 рр.), так і його падіння (у 2010, 2011 і 2013 рр.).
- В середньому кожен українець з'їдає 3-3,5 кг твердого сиру в рік. Даний показник невисокий, оскільки в Польщі споживання твердого сиру на душу населення - понад 13 кг, в Німеччині - 15,2 кг, Італії - 22,9 кг, Франції - 26,3 кг. Високі показники споживання сиру в інших європейських країнах свідчать про те, що внутрішній потенціал у вітчизняного ринку є, але його стримує низький рівень доходів населення. За перевагам на українському ринку лідирує російський і голландський сири.
- Головним критерієм при виборі сиру є ціна, далі споживачі звертають увагу на кількість білків і жирів в сирі. Найпривабливішим сегментом для вітчизняних операторів ринку є сегмент фасованого сиру.
- Українські виробники прагнуть збільшити попит на внутрішньому ринку і використовують для цього різні маркетингові інструменти. Однак це не завжди приводить до бажаного результату.
- Переорієнтація виробників на внутрішній ринок також призводить до посилення конкуренції на ньому.
Експорт, імпорт твердих сирів
Експорт твердого сиру в 2012-2013 рр. знизився і в 2013 р. склав 57,7 тис. тонн. В першу чергу падіння обсягу експорту пов'язане з обмеженням ввезення українських сирів до Російської Федерації. Для вітчизняних виробників російський ринок - головний серед всіх зовнішніх ринків, він займає більше 80% всього експортного обсягу. На другому місці по імпорту українських сирів - Казахстан (близько 10%). Працювати на інших ринках, експортувати туди свою продукцію українським виробникам зараз нелегко через велику різницю в стандартах якості.
Позитивним моментом є те, що зовнішньоторгівельне сальдо позитивне - експорт твердих сирів значно перевищує імпорт.
За останні п'ять років (2009-2013 рр.) спостерігається стрімке зростання імпорту твердих сирів в Україні. Імпортна продукція на вітчизняному ринку в основному представлена в преміальному і супер-преміальному сегменті, але тим не менш знаходить своє коло споживачів. Найбільше сиру імпортується з Польщі, Росії, Німеччини, Італії та Франції.
Виробники твердих сирів в Україні, їх торгові марки
На українському ринку сирів спостерігається висока конкуренція і тенденція до консолідації ринку - великі гравці витісняють середні і дрібні підприємства, оскільки у останніх недостатньо фінансових коштів для удосконалення та модернізації виробництва. Найбільші гравці на ринку:
- Молочний Альянс - група компаній, яка випускає сири під торговими марками «Славія», «Пирятин», «Здорово!», «Златокрай». Заводи Молочного Альянсу з виробництва сирів: Пирятинський, Баштанський, Золотоніський, Городенківський.
- Мілкіленд Україна - сири ТМ «Добряна», «Коляда», «Ostrowia» і «Latter». Філії-заводи компанії Мілкіленд: Менський сир, Миргородський сирзавод, Охтирський сиркомбінат, Глухівський маслосирзавод.
- Альміра - ТМ «Гадячсир», «Слов'янські сири». Заводи компанії - Гадячсир і Сарненський сирзавод.
Більше 60% продукції, представленої на вітчизняному ринку, виробляється 10 найбільшими заводами-виробниками.
ТОП-10 виробників твердого сиру в Україні (за підсумками 2012 р):
Дані гравці утримують свої лідерські позиції завдяки значним капіталовкладенням, постійної модернізації виробництва, оновленню виробничо-технічної бази і розширення асортименту. Багато виробників стикаються з проблемою постачання якісної сировини для виробництва твердого сиру. В першу чергу це пов'язано з ціновою політикою постачальників.
Також для того, щоб залишатися на лідерських позиціях виробники стали більше приділяти увагу брендування продукції та просуванню брендів на ринку.
Популярні торгові марки твердого сиру в Україні
Найбільш популярні торгові марки сирів (за підсумками 2013): Шостка, Комо і Президент.
Висновки
- Споживання твердих сирів в Україні залишається як і раніше на низькому рівні, що в першу чергу пов'язано з низькою купівельною спроможністю українців. Це в свою чергу стримує виробників нарощувати потужності.
- В цілому український ринок сирів вже сформований і консолідований, десяток найбільших заводів виробляє більше 60% всієї продукції.
- Половина споживачів воліє 5 торгових марок, серед яких лідирує ТМ «Шостка».
- Для залучення нових споживачів виробники інвестують кошти в брендінг і просування існуючих брендів, модернізують виробництва і розширюють асортиментну лінійку. Перспективним напрямком для збільшення обсягів виробництва і продажів є вихід на нові зовнішні ринки.