У чому секрет швидкого розвитку ринку йогуртів України? Що впливає на рівень виробництва і споживання "білого кисню"? Хто "основні гравці" на ринку і за рахунок чого вони утримують свої позиції?
\t\t\t\t\t\t\t
\t\t\t
Брендингові агентство KOLORO вирішило знайти відповіді на всі ці питання, і в цих цілях провело маркетингове дослідження ринку йогуртів України. P.S. Якщо вас цікавлять найсвіжіші дані по ринку йогуртів а також кисломолочних та інших продуктів, звертайтеся до нас і ми, розробивши стратегію, проведемо для вас професійне маркетингове дослідження. А зараз, повернемося до теми статті ... \t\t\t |
Впродовж останнього десятиріччя український ринок йогуртів динамічно розвивається, і причин тому багато: збільшення доходів населення, загальне зростання попиту на молочну продукцію, «європеїзація» культури споживання і мода на йогурт. Причому, саме мода на йогурт, внаслідок «європеїзації» культури споживання, є найбільш вагомою причиною.
Винахід йогурту приписують ще древнім тюркам, які називали його "білим киснем", а сьогодні світовим лідером виробництва йогурту є США. До нас же йогурт прийшов не так давно, але вже встиг отримати величезну популярність серед українських споживачів. Для споживача йогурт об'єднує в собі як користь для здоров'я, так і можливість легко і зручно задовольнити дикий, наприклад, офісний голод - без шкоди для здоров'я. Саме тому, і завдяки успішній рекламі компаніям виробників йогурт став модним атрибутом активного людини, яка прагне до постійного підтримання здоров'я в тонусі.
Для виробника йогурт - це продукт, з невисокою собівартістю, що приносить великі обсяги прибутку. Йогурт - продукт з невисоким вмістом молока, що дозволяє використовувати для його виробництва невелика кількість, але якісного і дорогого молока. До того ж, даний продукт дає виробнику неосяжні можливості розширення асортиментних позицій.
Огляд ринку і останні тенденції
У лютому 2012 р виробництво йогуртів в Україні склало 6182 т., Що на 2,44% більше, ніж за аналогічний період 2011 року. Крім зростання власного виробництва зростають і зарубіжні поставки в порівнянні з 2011 р виросли на 32,5%.
Що стосується обсягів споживання, то вони також неухильно ростуть, в середньому на 4,8% щорічно. Спад обсягів споживання спостерігався в 2008-2009 рр. в зв'язку з економічною кризою в країні і зниженням доходів населення, але вже з 2010-2011рр. попит і споживання знову почали зростати, і склали 79,2 тис. т. У 2012-2013 рр. зростання споживання продовжилося, але, починаючи з весни 2014 року, в зв'язку з логістичними та ін. проблемами доставки продукції в окремі регіони, очікувано, що за підсумками 2014 року, якщо проблеми не вирішаться, ми побачимо значне падіння ринку, можливо, навіть порівнянне з падінням періоду економічної кризи, або навіть більше того. Однак, частина цієї втрати ферми і підприємства, які пройшли необхідне ліцензування і потрапляють в обсяг квот на ввезення імпортної продукції в ЄС, зможуть трохи компенсувати падіння ринку, за рахунок відкриття пільгового ввезення української продукції ЄС, в рамках підписання Україною "політичної" частини Угоди про зону вільної торгівлі з ЄС. Але, детальніше про це можна буде говорити отримавши свіжіші дані за період останніх 6-8 місяців. Якщо вам цікава ця тема, звертайтеся, допоможемо вам організувати подібне маркетингове дослідження по "молочку" і / або йогуртам. Але, поки, повернемося до вже уточненими нами даними.
Отже, зрозуміло, що на рівень споживання йогуртів, в цілому впливають такі чинники, як загальний попит на молочну продукцію та рівень доходів населення. Обидва ці показники суттєво вище у великих містах. Однак, останнім часом, відмінності в споживанні йогуртів між міською та сільською місцевістю все більш згладжуються (в т.ч. завдяки розвитку інфраструктури сіл і невеликих міст, поряд з тенденцією міграції корінного міського населення в село через зниження комфорту життя в мегаполісах при перенаселення).
Динаміка розвитку українського ринку йогуртів
Обсяги споживання
\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t
\t\t\t
Рік \t\t\t |
\t\t\t
Обсяги, тис.т. \t\t\t |
\t\t\t
2000 \t\t\t |
\t\t\t
18 \t\t\t |
\t\t\t
2001 \t\t\t |
\t\t\t
32 \t\t\t |
\t\t\t
2002 \t\t\t |
\t\t\t
46 \t\t\t |
\t\t\t
2003 \t\t\t |
\t\t\t
60 \t\t\t |
\t\t\t
2004 \t\t\t |
\t\t\t
70 \t\t\t |
\t\t\t
2005 \t\t\t |
\t\t\t
78 \t\t\t |
\t\t\t
2006 \t\t\t |
\t\t\t
85 \t\t\t |
\t\t\t
2007 \t\t\t |
\t\t\t
86 \t\t\t |
\t\t\t
2008 \t\t\t |
\t\t\t
78 \t\t\t |
\t\t\t
2009 \t\t\t |
\t\t\t
77 \t\t\t |
\t\t\t
2010 \t\t\t |
\t\t\t
79,2 \t\t\t |
\t\t\t
2011 \t\t\t |
\t\t\t
83 \t\t\t |
Структура українського ринку йогуртів,%
\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t
\t\t\t
Тип продукту \t\t\t |
\t\t\t
2007 \t\t\t |
\t\t\t
2008 \t\t\t |
\t\t\t
2009 \t\t\t |
\t\t\t
2010 \t\t\t |
\t\t\t
2011 \t\t\t |
\t\t\t
Питні йогурти \t\t\t |
\t\t\t
60 \t\t\t |
\t\t\t
62 \t\t\t |
\t\t\t
65 \t\t\t |
\t\t\t
67 \t\t\t |
\t\t\t
71 \t\t\t |
\t\t\t
Густі йогурти \t\t\t |
\t\t\t
40 \t\t\t |
\t\t\t
38 \t\t\t |
\t\t\t
35 \t\t\t |
\t\t\t
33 \t\t\t |
\t\t\t
29 \t\t\t |
Крім консистенції йогурти можна класифікувати за смаковими властивостями: йогурти з фруктовими або іншими наповнювачами (злаками, шоколадом) і чисті, без додавання фруктів і цукру.
У сегменті фруктових йогуртів в Україні найбільшу частку традиційно займає полуничний смак (близько 25% від загального споживання). Що стосується категорії чистих йогуртів, без наповнювача, то в багатьох європейських країнах їм належить майже половина ринку. В Україні мода на натуральні йогурти, без цукру і наповнювачів, тільки починає формуватися. І поки цей продукт присутній в портфелі небагатьох компаній.
Найбільші виробники йогуртів в Україні
\t\t\t\t\t\t\t
\t\t\t
|
\t\t\t
Найбільші виробники йогуртів в Україні в 2011 році,% \t\t\t |
|
---|---|
\t\t\t
Данон-Юнімілк \t\t\t |
\t\t\t
34,2 \t\t\t |
\t\t\t
Західна молочна група Галичина \t\t\t |
\t\t\t
14,9 \t\t\t |
\t\t\t
Вімм-Білль-Данн \t\t\t |
\t\t\t
10,6 \t\t\t |
\t\t\t
Лакталіс \t\t\t |
\t\t\t
10,1 \t\t\t |
\t\t\t
Злагода \t\t\t |
\t\t\t
7,1 \t\t\t |
\t\t\t
Рейнфорд \t\t\t |
\t\t\t
5,4 \t\t\t |
\t\t\t
Геркулес \t\t\t |
\t\t\t
3,2 \t\t\t |
\t\t\t
Тернопільський молокозавод \t\t\t |
\t\t\t
2 \t\t\t |
\t\t\t
Iнші \t\t\t |
\t\t\t
12,5 \t\t\t\t\t\t |
Лідерами ринку протягом останнього десятиліття залишаються три виробника: Данон-Юнімілк, Галичина і Вімм-Білль-Данн.
Крім виділення лідерів ринку, нами було вирішено визначити популярність окремих торгових марок йогуртів серед споживачів. Нижче ви можете побачити результати дослідження з даного питання.
\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t
\t\t\t
Характеристика, яка максимально відповідає знанню торгової марки, % \t\t\t |
||||
\t\t\t
Торговая марка \t\t\t |
\t\t\t
Постійно купують |
\t\t\t
Чули про марку, |
\t\t\t
Пробували продукцію марки, |
\t\t\t
Нічого не знають |
\t\t\t
"Гурмініка" \t\t\t |
\t\t\t
11 \t\t\t |
\t\t\t
32 \t\t\t |
\t\t\t
27 \t\t\t |
\t\t\t
30 \t\t\t |
\t\t\t
"Добряна" \t\t\t |
\t\t\t
5 \t\t\t |
\t\t\t
23 \t\t\t |
\t\t\t
18 \t\t\t |
\t\t\t
54 \t\t\t |
\t\t\t
"Активіа" \t\t\t |
\t\t\t
22 \t\t\t |
\t\t\t
37 \t\t\t |
\t\t\t
28 \t\t\t |
\t\t\t
13 \t\t\t |
\t\t\t
"Галичина" \t\t\t |
\t\t\t
21 \t\t\t |
\t\t\t
22 \t\t\t |
\t\t\t
23 \t\t\t |
\t\t\t
34 \t\t\t |
\t\t\t
"Щодня" \t\t\t |
\t\t\t
19 \t\t\t |
\t\t\t
29 \t\t\t |
\t\t\t
27 \t\t\t |
\t\t\t
25 \t\t\t |
\t\t\t
"Фанні" \t\t\t |
\t\t\t
14 \t\t\t |
\t\t\t
28 \t\t\t |
\t\t\t
33 \t\t\t |
\t\t\t
25 \t\t\t |
\t\t\t
"Даніссімо" \t\t\t |
\t\t\t
19 \t\t\t |
\t\t\t
35 \t\t\t |
\t\t\t
32 \t\t\t |
\t\t\t
14 \t\t\t |
\t\t\t
"2 БІО" \t\t\t |
\t\t\t
13 \t\t\t |
\t\t\t
27 \t\t\t |
\t\t\t
25 \t\t\t |
\t\t\t
35 \t\t\t |
\t\t\t
"Чудо" \t\t\t |
\t\t\t
18 \t\t\t |
\t\t\t
36 \t\t\t |
\t\t\t
23 \t\t\t |
\t\t\t
23 \t\t\t |
\t\t\t
"Простаквашино" \t\t\t |
\t\t\t
8 \t\t\t |
\t\t\t
21 \t\t\t |
\t\t\t
31 \t\t\t |
\t\t\t
40 \t\t\t |
За результатами оцінки популярності торгових марок йогуртів серед споживачів, можна відзначити, що не тільки найбільш відомими марками, а й марками що мають велике число лояльних споживачів є ТМ "Активiа" (від Данон-Юнімілк), ТМ "Галичина" (від Західної молочної групи Галичина ) і ТМ "Даніссімо" (від Данон-Юнімілк). Тобто, найбільш відомими і споживаними є торгові марки йогуртів все тих же виробників-лідерів ринку.
Чим керуються споживачі при виборі йогурту? Критерії вибору продукту
\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t
\t\t\t
Фактори, що |
|
\t\t\t
Рада рідних, друзів, знайомих \t\t\t |
\t\t\t
54 \t\t\t |
\t\t\t
Телебачення \t\t\t |
\t\t\t
38 \t\t\t |
\t\t\t
Інформація на місцях продажу (оформлення вітрин, прилавків) \t\t\t |
\t\t\t
31 \t\t\t |
\t\t\t
Консультації продавців \t\t\t |
\t\t\t
28 \t\t\t |
\t\t\t
Газети, журнали \t\t\t |
\t\t\t
9 \t\t\t |
\t\t\t
Особистий досвід \t\t\t |
\t\t\t
9 \t\t\t |
\t\t\t
Зовнішня реклама \t\t\t |
\t\t\t
7 \t\t\t |
\t\t\t
Реклама в транспорті \t\t\t |
\t\t\t
5 \t\t\t |
\t\t\t
Інтернет \t\t\t |
\t\t\t
3 \t\t\t |
\t\t\t
Радіо \t\t\t |
\t\t\t
3 \t\t\t |
Вибираючи торгову марку, споживач, як не дивно, в першу чергу керується порадами своїх рідних і знайомих, а ось серед засобів реклами, найбільш ефективно що впливають на думку споживача, є телебачення і стимулювання збуту на місцях продажу (оформлення точок продажів і поради продавців- консультантів).
\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t
\t\t\t
Найважливіші характеристики питних |
|
\t\t\t
Користь для організму \t\t\t |
\t\t\t
73 \t\t\t |
\t\t\t
Смакові якості \t\t\t |
\t\t\t
23 \t\t\t |
\t\t\t
Популярність бренду \t\t\t |
\t\t\t
2 \t\t\t |
\t\t\t
Дизайн і зручність упаковки \t\t\t |
\t\t\t
1 \t\t\t |
\t\t\t
Широта асортименту бренду \t\t\t |
\t\t\t
1 \t\t\t |
Вибір йогурту споживачем більшою мірою визначається двома характеристиками даного продукту: Користь для організму та смакові якості.
Місця покупки продукту
\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t
\t\t\t
Місця покупки йогуртів українцями, % \t\t\t |
|
\t\t\t
Звичайний продовольчий магазин \t\t\t |
\t\t\t
42 \t\t\t |
\t\t\t
Супермаркет \t\t\t |
\t\t\t
34 \t\t\t |
\t\t\t
Універсам, міні-маркет \t\t\t |
\t\t\t
19 \t\t\t |
\t\t\t
Кіоск, ларьок \t\t\t |
\t\t\t
4 \t\t\t |
\t\t\t
Продовольчий ринок \t\t\t |
\t\t\t
1 \t\t\t |
Резюме
Ринок йогуртів в Україні- один з найбільших, що швидко розвиваються, і йогурти, як продукт харчування, отримують у нас все більшої популярності. Частка питних йогуртів перевищує частку густих йогуртів в структурі споживання більш ніж в два рази.
У сегменті фруктових йогуртів в Україні найбільшу частку традиційно займає полуничний смак (близько 25% від загального споживання). Що стосується категорії чистих йогуртів, без наповнювача, то в багатьох європейських країнах їм належить майже половина ринку. В Україні мода на натуральні йогурти, без цукру і наповнювачів, тільки починає формуватися. І поки цей продукт присутній в портфелі небагатьох компаній.
Лідерами ринку йогуртів протягом останнього десятиліття впевнено тримаються три виробника: Данон-Юнімілк, Галичина і Вімм-Білль-Данн. Найбільш відомими і споживаними є торгові марки йогуртів все тих же виробників-лідерів ринку: ТМ "Веселий пастушок" (від Данон-Юнімілк), ТМ "Галичина" (від Західної молочної групи Галичина), ТМ "Даніссімо" (від Данон-Юнімілк).
Вибираючи торгову марку споживач, як не дивно, в першу чергу, керується порадами своїх рідних і знайомих, а з коштів реклами, найбільш ефективно впливають на думку споживача, є телебачення і стимулювання збуту на місцях продажу (оформлення точок продажу і рада продавців-консультантів ). Вибір йогурту споживачем більшою мірою визначається двома характеристиками даного продукту: Користь для організму та смакові якості.
Місцями збуту йогурту з найвищими обсягами продажів є: продовольчі магазини і супермаркети.
Як Данон-Юнімілк, Галичина і Вімм-Білль-Данн вийшли на перші позиції списку виробників України?
Данон-Юнімілк, Галичина і Вімм-Білль-Данн - три виробника, які протягом усього останнього десятиліття займають лідируючі позиції на ринку йогуртів. І вся справа в тому, що дані компанії вибрали правильне позиціонування своїх брендів і ведуть активну політику просування.
Як показало дослідження, найважливішими характеристиками йогурту як продукту є його користь для здоров'я і смакові властивості. Саме так і позиціонують себе лідери ринку - як "найсмачніші і при цьому найкорисніші" торгові марки.
Данон-Юнімілк і Вімм-Білль-Данн, наприклад, позиціонують свої йогурти як натуральні, виготовлені з нормалізованого, відновленого або рекомбінованого молока. Їх йогурти мають "унікальними корисними властивостями" і "чарівним дією на травлення". До того ж, все це доповнюється широким асортименту продукції і всілякими смаковими позиціями.
Що стосується, Галичини, то її концепція позиціонування - унікальна! Йогурти ТМ "Галичина" виготовляються за давніми традиціями стародавнього молоковиробництва, при їх виробництві використовується молоко з просторів Карпатських гір і полонин. Європейська технологія виробництва робить йогурти ТМ "Галичина" живими, корисними і надає їм багатий смак.