Дослідження українського ринку пива: тенденції та прогноз

Дослідження українського ринку пива: тенденції та прогноз

Категория: Исследования

18 / 11 / 2016

22596 просмотров

90 4.2666666666667 5

В Україні сьогодні виробляють понад 880 найменувань пива (дані Дениса Хренова, і. О. Генерального директора компанії САН ІнБев Україна). Серед всіх алкогольних продуктів пиво займає перше місце по продажах і становить 46,1% в сегменті алкогольних напоїв. За рік з 01.07.2015 по 01.06.2016 обсяги продажів в категорії «пиво» ​​зросли на 20,5% (дані Nielsen, без території АРК, Донецької та Луганської областей). У 2015 ціна на пиво росла: в порівнянні з 2014 вона збільшилася на 37%. У 2016 році тенденція не зникла: ціна виросла на 27%.

Ринок пива в останній раз показував зростання в 2008 році (було вироблено 330 млн. Дал.). Після цього він почав падати. І на даний момент скоротився вже в 1,5 (півтора) рази. Падіння прискорилося в кінці 2013 - початку 2014 року. Криза в країні, втрата територій, проведення АТО: все це вплинуло на плачевні результати галузі. Експорт пива зменшився (Росія була одним з головних ринків збуту української продукції). Крім того, виробничі потужності одного з лідерів ринку, компанії Ефес-Україна, перебували в Донецьку. Зараз робота підприємства припинена, а 2015 рік вона закінчила зі збитками 1,272 млрд. Гривень. Свою лепту внесли й непродумані законодавчі зміни 2015 року.

Відбиток наклала і фінансова ситуація в сім'ях українців. Соціологи стверджують, що за часів криз зазвичай зростає споживання міцних спиртних напоїв. Про це говорить і статистика. Як средньоціновий, так і низькоціновий сегменти просіли в 2015 році. Перший з 44,5% в 2014 до 43,4% в 2015, другий з 31,7% до 30,7%. Ці люди не відмовилися від алкоголю. Вони просто вважали за краще міцні напої пиву.

Огляд ринку пива: виробництво

Дослідження українського ринку пива - графік 1, производство

2015 рік завершився з приблизними падінням виробництва пива на 17% в порівнянні з результатами 2014 роки (підрахунки компанії ПАТ «Карлсберг Україна», не враховуючи території Криму і зони проведення АТО). За даними Pro Consulting і Державної служби статистики падіння склало 19,6%. У 2016 році падіння пивного ринку продовжилося. У першій половині 2016 року пивовари зробили 90,0 млн. Дал. пива, що на 8,2% менше аналогічних показників 2015 року. За результатами на кінець жовтня, виробництво пива в 2016 році досягло позначки в 155,7 млн. Дал. Це 93,3% показників за перші 10 місяців 2015 року. А значить, падіння виробництва склало 6,7%.

Малоймовірно, що за 2 місяці 2016 року галузь наздожене показників попереднього, адже пік споживання пива припадає на весну і літо. Восени і взимку попит традиційно падає.

Огляд ринку пива: імпорт і експорт

Експорт українського пива в Росію де факто припинився восени 2014 роки (вона була споживачем №1). Два інші імпортери, Молдова і Білорусь, скоротили кількість закупівель. До кінця 2015 року українські пивовари констатували падіння експорту в 2 рази в порівнянні з 2014 роком. Виріс попит на український продукт в Польщі. У 2015 році 12% всього експортованого пива виїхало туди.


У 2016 році імпортером українського пива номер 1 стала Молдова (дані за перші 6 місяців 2016 г.). За нею йдуть Білорусь і Литва. При цьому остання збільшила імпорт української продукції в 2 рази - з 6% до 12%. Замикають п'ятірку Грузія і Ізраїль. Примітно, що Польща в 2016 році сильно зменшила імпорт української пивної продукції: з 14% до 2%.

У першому півріччі серед виробників-експортерів лідирує Оболонь. 49% всього експорту належить їй. Експортна частка компанії в 2016 році зросла на 10%. На другому місці ПБК «Славутич» (належить Carlsberg Ukraine) з часткою в 27%. Це менше на 11%, в порівнянні з минулим роком. На третьому місці з часткою в 14% САН ІнБев Україна.

Найбільша кількість імпортного пива приїхало в Україну з Бельгії. Її частка в першій половині 2016 склала 54%. Це велике зростання, в 2015 цифра була набагато нижче -21%. На другому місці Німеччина з часткою в 14%. Трійку лідерів замикає Молдова зі скромними 6% (в 2015 її частка становила 23%).

Серед компаній-імпортерів лідирує САН ІнБев Україна. За нею йде ПБК «Славутич» і мережа Фоззі-Фуд. В цілому в 2015 році частка імпортного пива на полицях зросла майже в 2 рази: з 1,4% до 3,4%.

Імпорт та експорт пива - графік

Пиво в зоні АТО: Росія налагодила постачання

Росія свої поставки в Україну припинила, хоча в 2015 році її частка серед імпортного пива становила 15%. Однак вона поставляє пиво в «сіру зону». Більше 60% всього пива, що Росія експортує за кордон, потрапляє в Україну. І хоча на початку 2016 роки (10 січня) в силу вступила заборона на ввезення товарів з РФ, це не завадило імпортувати пиво з півночі. За першу половину 2016 року Україна імпортувала з Росії 6,06 млн. Дал. пива. Продається воно в зоні АТО. Основні компанії постачальники: МПКБ «Очаківське» (69 млн. Дал.), «Ліпецкпіво» (1,56 млн. Дал.) І «Московська пивоварна компанія» (0,26 млн. Дал.).

Аналіз пивного ринку: картина споживання і портрет споживача пива

В Україні пиво споживає переважна частина населення. Воно є продуктом номер один за рівнем споживання серед всієї алкогольної продукції і становить 46,1%. З 100% споживачів приблизно 60% припадає на чоловіків, близько 40% - на жінок. Жінки віддають перевагу пиву сидр або вибирають пиво з солодкими добавками (пивні напої).

Вік споживачів - від 18 до 65 років. Неповнолітні теж вживають пиво, однак цей відсоток мізерний (не відображається в офіційній статистиці) і існує тенденція до його зниження. Найбільша кількість любителів пива серед українців у віковій шкалі від 18 до 30 років - близько 50% споживачів. За ними йде категорія від 35 до 45. Далі категорія номер 3 - 45-60 років. Більше половини споживачів пива мають вищу освіту і постійну роботу.

Ситуація споживання пива залежить від сезону і погоди. На першому місці домашнє вживання. Влітку зростає відсоток розпивання пива на вулиці, в закладах з літніми терасами або на природі.

Задається питанням, хто ж є вашою цільовою аудиторією? Зверніться в KOLORO, і ми дамо відповідь!

Аналіз ринку пива: пакувальні переваги

Як видно з графіка лідирує ПЕТ-пляшка. З цього можна зробити висновок, що люди частіше купують великі упаковки. Адже саме пиво об'ємом літр і вище продається в пластиковій тарі.

Продажі розливного пива дуже залежать від погодних умов і температури за вікном. Пиво - сезонний продукт, який не є товаром першої необхідності. Пік його споживання приходиться на липень серпень (або аномально спекотні місяці). Потім він йде на спад. Виробники відзначають, що споживання падає тому, що в умовах падіння купівельної спроможності люди відмовляються від нього, як від необов'язкового товару (купують його рідше). Внаслідок чого закриваються точки продажів.

Переваги споживачів і чинники вибору - графік

Ринок пива: переваги та фактори вибору

При виборі пива важливу роль відіграють акційні пропозиції. Серед 100% споживачів 36% постійно знаходяться в пошуках акцій і промо-пропозицій. Серед алкогольної продукції, в першій половині 2016 року, 45% реалізовано завдяки промо-акціях. При цьому для категорії пива 20% товарів реалізується завдяки безпосередній знижку. В середньому знижка зросла за період з 01.07.2015. по 01.06.2016 і складає 22%. Найбільші знижки представлені для пива среднеценового сегмента. Воно і займає найбільшу частку ринку - 43,4%. Далі слід низькоцінової сегмент з часткою ринку 30,7% і преміум-продукція.

Ще 32% продукції реалізовується завдяки спеціальним упаковок. Це може бути як великий формат, так і лімітована серія. Все залежить від цільової аудиторії продукції.

Для створення промо-кампанії для вашого бренду зверніться в KOLORO. Прибуток не змусить себе чекати!

Ринок пива України: законодавчі нововведення

Пиво прирівняли до алкоголю. Закон вступив в чинності 1 липня 2015 року. Тепер виробники пива працюють практично на рівних умовах з виробниками міцного алкоголю. Основні зміни торкнулися правил реклами пива і ліцензій. Ліцензія для точки продажу на рік тепер коштує 8000 гривень. Також потрібні ліцензії на оптову діяльність. Вартість такого дозволу для міні-пивоварні становить 500 тис. Грн. Це призвело до закриття багатьох невеликих підприємств, так як зробило їх існування нерентабельним. Закон привів до великої галасу, були розроблені законопроекти, які нівелюють його згубний вплив на бізнес. У серпні 2016 р один з таких актів пройшов перше читання. Однак до другого так і не дійшов. У октябре2016 була зроблена ще одна спроба. Але законопроект про часткову дерегуляції галузі (№2971-д) так і не зареєстрували для розгляду в залі ВР.

Заборона реклами приніс великі збитки для телевізійників. На радіо і в інтернеті реально рекламувати пиво в денний час, а на телебаченні пиво тепер може виступати тільки спонсором передач. І тільки у вечірній час.

Дизайн етикетки пива

Експерти сходяться на тому, що закон вкрай непродуманий і занадто обмежує права виробників. Журналісти ЛІГА.net порівняли законодавство для пивоварів в різних країнах Європи. Їх висновки дуже показові: українські нововведення найжорстокіші (порівнювали з законодавством Бельгії, Німеччини, Польщі, Литви, Латвії, Естонії). Більше даних можна знайти тут.

Заборони принесли збитки для галузі. Євген Шевченко (глава Carlsberg Україна) оцінює втрати компанії від закону як мінімум в 7,5 млн. Грн. В основному це пов'язано з перебрендуванням продукції, так як потрібні нові позначки на етикетках (дані про місце виробництва продукції потрібно наносити на лицьову сторону етикетки пива). А брендування парасольок, холодильників, столиків, келихів і т.д. заборонено новим законодавством. Ці обмеження пивовари вважають безглуздими. Вони наполягають на тому, що вони були придумані для міцного алкоголя. А переносити їх на пиво - нелогічно, з таким не зіткнешся в Європі. Крім того пивним виробникам заборонили виступати спонсорами на ряді заходів. Найбільш болісно сприймаються спортивні обмеження, так як пиво і футбол або бокс давно стали асоціативними поняттями. Компанії були спонсорами трансляцій і використовували в рекламних кампаніях спортивні образи і дух єднання.

Акциз з 01 січня 2016 року зріс до 2,48 копійок за літр. Це не перше подорожчання. В цілому за період з 2014 податок виріс в 3 рази: з 0,87 коп. до 2,48 за літр. Це також залишило свій слід на падінні пивного ринку. Багато споживачів незадоволені цінами, вони скаржаться на смак пива, повторюючи, що воно не стоїть своїх грошей.

Крім того багато міськради вводять обмеження на продаж алкоголю після певного часу. Наприклад, в Києві з 22 вересня 2016 року вступила в дію рішення про заборону продажу алкоголю, пива та слабоалкогольних напоїв у період з 23:00 до 10:00. Це рішення поширюється на всю роздріб, але не діє для кафе, барів і ресторанів. Депутати Київради наполягають, що це допоможе зробити місто більш дружнім і безпечним. Хтось бачить у забороні лобі представників готельно-ресторанного бізнесу. У будь-якому випадку така заборона вплине на продажу, які можуть знизитися на кілька відсотків. Також це може підштовхнути споживачів до продавців, у яких немає ліцензії.

дизайн етикетки крафтового пива

Основні гравці пивного ринку

До основних гігантам пивоварної галузі України відносяться САН ІнБев Україна, Карлсберг Україна (Carlsberg Ukraine) та компанія Оболонь. За ними йде «Перша приватна броварня».

САН ІнБев Україна - міжнародна компанія, в портфелі якої знаходиться більше 200 пивних брендів. Саме САН ІнБев належать світові гіганти Budweiser, Corona Extra, Stella Artois. На українському ринку, крім перерахованих вище, присутні міжнародні бренди Hoegaarden, Leffe, Staropramen, Taller, Beck's, Lowenbrau, Franziskaner. Український локальний бренд «Чернігівське» також належить САН ІнБев. Крім нього компанія володіє брендами «Рогань», «Янтар», «Жигулівське Оригінальне». Anheuser-Busch InBev завершила 2015 рік з прибутком 43,6 мільярдів доларів. США (мова йде про всього прибутку, а не про доходи українського підрозділу). Позиціонування корпорації будуватися навколо єднання. Це хороший підхід для великої світової компанії, і він відмінно підходить для алкоголю.

В Україні компанії належать 3 пивоварні: Чернігівська, Харківська та Миколаївська. Експерти сходяться на тому, що в 2015 році бренд «Чернігівське» перейшов з категорії средньоцінового продукту в категорію низькоцінового.

бренди САН ІнБев Україна

Карлсберг Україна (Carlsberg Ukraine) - український підрозділ міжнародного концерну Carlsbeg Group (штаб-квартира в Данії), компанія займає 2 місце серед українських пивоварів (за обсягами виробництва). На українському ринку Carlsberg представлена ​​брендами, Carlsberg, Tuborg, Kronenbourg тисячі шістсот шістьдесят чотири, Somersby, Guinness, Warsteiner, Grimbergen, König Ludwig, «Арсенал», «Славутич», «Львівське», «Балтика». Виручка Carlsbeg Group в 2015 році склала 9,5 млрд. Дол. Українські заводи компанії розташовані в Львові, Києві, і Запоріжжя.

У 2015 році компанія збільшила частку ринку на 1,4 пункту: з 28,2% до 29,6%. Це найвищі темпи зростання серед великих гравців (проте вони все одно не перекривають загальне падіння ринку). Зростання відбулося за рахунок завоювання позицій в преміум сегменті і розвитку в ніші квасу. Преміум-бренд Kronenbourg (новинка) зайняв 26% продажів усього преміум-сегмента пива. Крім того Carlsberg лідирують в сегменті сидру (перш за все за рахунок бренду Somersby). Їх частка становить 74% від усього сидру на ринку, а продажі в 2015 році зросли на 25%.

Карлсберг Україна (Carlsberg Ukraine) - атмосферне фото

Корпорація «Оболонь» займає третє місце серед пивоварів України. Вона складається з центрального київського пивзаводу і 9 суміжних підприємств. Їй належать бренди Hike, Zlata Praha, Carling, Keten Brug, BeerMix, Zibert, «Оболонь», «Десант», «Жигулівське», «Охтирське» і «Золотий майстер». 2015 рік був невдалим для компанії. Вона закінчила його зі збитками в 335,173 млн. Грн. Ці результати зовсім невтішні, так як 2014 рік також завершився з 575,1 млн. Грн. Несприятлива ситуація в економіці і законодавчі нововведення сильно вдарили по корпорації. Позначається ще й те, що у двох лідерів є підтримка ззовні - це міжнародні корпорації. А «Оболонь» - національний бренд.

Частина асортименту Оболонь

На 4 місці розташувалася «Перша приватна броварня». Компанія володіє брендами Stare misto, «Галицька корона», «Чорне», «бочковий», «Авторське», «Свіжий розлив», «Закарпатське Оригінальне», «Андріівській ялина», «VOZDVIЖENSKE», «Б-А», «Перша варіння »та інші. Також «Перша приватна броварня» з кінця 2015 року по ліцензії варить «Heineken». на 2016 рік компанія закінчила з непоганими результатами. Її частка ринку склала 12,6% в натуральному вираженні і 13,1% - в грошовому. До кінця 2016 планується збільшити перший показник до 15%. Влітку 2016 р завершилася реконструкція Львівського заводу і його продуктивність збільшилася на 30%.

Також в 2016 р «ППБ» презентувала колекцію пива «Привіт з Києва» ( «Андріївський Смерічка», «З Євбазу», «Лівий берег» і «VOZDVIЖENSKE».), Яка звернула на себе нашу увагу. Це дуже хіпстерське пиво, в хорошому сенсі слова. Ретро-мотиви і яскраві кольори привертають увагу, а етикетки колекції дуже відрізняються від асортименту українських полиць.

Частина асортименту

Огляд пивного ринку: топ підприємств України

Графік: Огляд пивного ринку: топ підприємств України:

Примітки

  1. Пиво-безалкогольний к-т «Радомишль» є частиною «Перша приватна Броварня».
  2. «Пивоварня Зіберта» - дочірнє підприємство корпорації «Оболонь».

Дослідження ринку пива: тенденції в дизайні етикеток і тари

Вишуканий дизайн: ключовий тренд преміум-продукції

Преміум бренди завжди виділяються. Їх упаковки виглядають яскраво, вони вражають і ваблять. Кращим прикладом преміум упаковки 2016 роки ми вважаємо сидр Wolffer No. 139. Колаж допомагає розповісти історію підприємства, яке виробляє сидр і передає його богемний дух. Це продукт про модників минулого для модників сьогодення. Він приречений на успіх.

Приклад дизайну преміум-категорії сидру

Сміх, як ключ до комунікації

Пиво - продукт, який асоціюється з веселощами. Його п'ють в компанії, зустрічаючись з друзями, відпочиваючи після важкого робочого дня. За кордоном виробники давно зрозуміли, що можна звертатися до споживача не тільки показуючи, що їх продукція якісна і елітна. Вони прийшли до того, що можна веселити споживача, робити упаковку смішний, а продукт - крутим.

Дизайн банки пива - акцент на гумор

Приклад дизайну пивний банки і референс проекту

Комікси знову в моді

Сьогодні комікси переживають новий пік популярності. Кіновсесвіту Marvel продовжує розростатися і змагатися з DC, а мальовані герої дивляться на нас не тільки з кіноекранів. Тепер їх можна зустріти на упаковках. Ми вже писали про це в нашій статті. Однак пивний дизайн дав новий стимул для згадки цього тренда.

Комікси на упаковці пива

Золотий - новий чорний

У дизайні пивних пляшок і етикеток домінують 4 основних кольори: зелений, синій, червоний і коричневий. Останнім часом ми спостерігаємо тенденцію нової ери золотого кольору. Його використовують не як додатковий (так робили і раніше), а в якості основного кольору. Він знову в моді і його використання не асоціюється з «міщанським» смаком, а виглядає стильно і актуально. Прикладом може стати дизайн банок американського пивного бренду Old Blue Last Beer. Пиво розроблено для продажу в барах. Компанія починає вихід на ринок з Нью-Йорка і передмістя і планує розширюватися: спочатку на територію штату, а пізніше і на всю країну.

Приклад упаковки пива - золотий колір

Крафт всьому голова

У Європі та Австралії крафтового виробництво зараз на піку популярності. У дизайні пива це відобразилося в особливих «ручних» етикетках, а також етикетках, які нагадують твори мистецтва: картини експресіоністів чи використання артхаусних фото в якості «обкладинки» для етикеток.

Приклад дизайну етикетки крафтового пива

Ми дуже хочемо, щоб дизайн української пивної продукції виглядав також стильно і яскраво, як наші приклади. Якщо ви теж хочете вдихнути в українську упаковку нове дихання - зверніться в KOLORO. Давайте зробимо полки красивіше!

Прогноз для українського ринку пива

  1. Коригування закону про нові стандарти для пивної галузі допоможе всім пивоварам. Однак найбільше користі вона принесе невеликим домашнім виробництвам. Це дозволить надати якісний продукт споживачеві і стимулює розвиток малого бізнесу. Якщо закон не буде скасований або скоригований, налагодити зростання галузі не вдасться.
  2. Найкраще справи йтимуть у міжнародних корпорацій. Транснаціональні компанії можуть дозволити собі перекривати невдачі на українському ринку позитивними результатами в інших країнах, де економіка краще. А ось українським компаніям доводиться несолодко, так як сподіватися на підтримку їм не доводиться.
  3. Ціна на акциз може підвищитися знову, так як існує рекомендація МВФ підняти акциз ще на 25%. Пивовари чекають цих змін, проте стверджують, що вони не принесуть позитивних плодів для галузі.
  4. Також існують кілька ініціатив, які в теорії можуть стати законами. Серед них додатковий податок на переробку упаковки, ідея про введення заборони продажу пива в наборах (для кафе і пропозицій 1 + 1) і пропозицію про введення електронного акцизу. Останнє здається пивоварам особливо безглуздим, так як нелегального ринку пива в Україні не існує.
  5. Падіння галузі продовжиться, але сповільнить свій хід. Хоча генеральний директор галузевого об'єднання «Укрпиво» ​​Галина Коренькова прогнозувала падіння в 20-22%, а на деяких ресурсах ми зустрічали цифру в 25%, наші прогнози більш оптимістичні. За даними, які є на нашому першому графіку видно, що за 10 місяців 2016 року падіння склало 6,7%. Гіпотетично, якщо після жовтня не буде вироблено ні краплі пива, падіння складе 19,8%. Однак ця ситуація нереалістична. Ми прогнозуємо падіння близько 12% (± 2).
  6. Глобальним трендом пивного ринку є зростання кількості крафтового пивоварень. Наприклад, в Бельгії в період з 2011 по 2016 їх кількість зросла на 86%. В Україні тренд менш помітний, але може розвинутися, якщо законопроект №2971-д ухвалять у другому читанні і ціна на ліцензію для маленьких виробництв знизитися з 500 тис. Гривень до 30 тисяч.
  7. Зростає популярність пива з незвичайними смаками. Шоколад суниця, чорниця - в Сполучених Штатах, за результатами 2015 року, 27% всього проданого пива відносилося до категорії гурманське (або пивним напоям). Це наслідок розвитку споживчих ринків і один із способів привернути аудиторію. Більше про тенденції читайте в наших статтях: 6 тенденцій споживання в кризу і ринок повсякденних товарів.
  8. Ще одним глобальним трендом є консолідація пивного ринку. 4 міжнародних корпорації (AB InBev, SABMiller, Heineken і Carlsberg) зараз контролюють 47% ринку (у обсязі) і генерують 74% прибутку. Паралельно йдуть переговори про злиття двох з них - AB InBev і SABMiller. Це призведе до того, що 30% світового ринку (в обсягах) контролюватиме одна корпорація, а частка ринку AB InBev виросте на 29%.

Щоб швидко реагувати на кризи, знати споживчі настрої і пропонувати нові рішення, потрібно бути в курсі останніх тенденцій і статистичної інформації. Зверніться в KOLORO і замовте кабінетне маркетингове дослідження цільового ринку. Ми кращі в своїй справі!

Контактная информация:

hello@koloro.ua

+38 (044) 223 15 23

Подготовил:

Ксения Ляшко

Маркетолог

90 голосов

Понравилась статья?
Оставьте свой голос :-)
comments powered by HyperComments

Похожие материалы

Безкоштовна консультація. Телефонуйте

up-btn

Спасибо за ваше сообщение!

КОНТАКТЫ

Виберіть зручний вам спосіб:
- Оцінка готовності вашого проекту
- Побудова плану робіт
- Ціни та терміни

сподобались наші статті?

наші новини сподобаються також !