Дослідження ринку соняшникової олії в Україні

Дослідження ринку соняшникової олії в Україні

Категория: Исследования

27 / 12 / 2016

13445 просмотров

78 4.1538461538462 5

Виробництво соняшникової олії - це одна з ключових галузей аграрного комплексу в Україні. За останні 15 років вона перетворилася на потужну індустрію, прибутковість якої постійно збільшується. Більше про те, як сьогодні розвивається виробництво соняшникової олії в Україні, читайте в нашому матеріалі. Інформацію за 2008-2013 роки можна знайти в нашому дослідженні.

Ринок соняшникової олії: особливості продукту

Сиру соняшникову олію може бути холодного віджиму (пресовим) і екстракційним. Його джерелом служить насіння соняшнику, яке очищається, розминається і надходить під прес. Далі отримане пресове масло зберігається і відстоюється, а решта маса (мезга) віддається в маслоекстракційний цех. У спеціальному апараті масло екстрагується за допомогою розчинників. Після обох цехів продукт очищається або рафинірується.

До складу соняшникової олії входять:

  • рослинні жири, які простіше засвоюються організмом, ніж тварини;
  • жирні кислоти, що відповідають за побудову клітин, тканин, роботу кровоносної і нервової системи;
  • вітаміни А і D, необхідні для зору, імунної системи, кісток і шкіри;
  • вітамін Е (токоферол), антиоксидант, якого в соняшниковій олії в 12 разів більше, ніж в оливковій.

Ринок соняшникової олії

Деякі вважають, що в соняшниковій олії абсолютно немає холестерину. Насправді, холестерин входить до складу мембран рослинних клітин сировини, тому і в готовому продукті він є. Втім, його зміст настільки мало (14 мг / кг), що ні присікає кордон допустимої похибки.

Внутрішній ринок соняшникової олії в 2016 році

У структурі олійно-жирового виробництва соняшник і відповідне масло домінують. Експерти, у тому числі Степан Капшук, генеральний директор «Укроліяпром», стверджують, що найближчим часом лідируючий статус масла збережеться.

У цьому сезоні Україна утримує першість не тільки з виробництва насіння соняшнику, а й з експорту та виробництва масла. Міністр аграрної політики і продовольства України Тарас Кутовий каже, що з урахуванням результатів збиральної кампанії, Україна може виробити 5,5 млн. Т соняшникової олії, а також експортувати близько 5,0 млн. Т.

Він додає, що в цьому році урожай насіння соняшнику став рекордним за всю історію - 12,9 млн. Т. Це на 1,7 млн. Т більше, ніж в минулому році. Прогноз на майбутній сезон повідомляє, що Україна займе 31% світової частки у виробництві насіння соняшнику, 34% - у виробництві соняшникової олії, 57% - в його експорті.

Рейтинг компаній-виробників за 2015 рік

  1. «Кернел». Велика агрокомпанія займається експортом соняшникової олії, випуском бутильованої олії під марками «Щедрий Дар», «Стожар» і «Чумак Золота», експортом зернових. Холдинг поставляє свою продукцію в більш ніж 60 країн (Індія, Туреччина, Єгипет, країни ЄС). Частка «Кернел» в експорті зернових з України наближена до 10% (за даними компанії). На частку корпорації припадає приблизно 8% світового виробництва соняшникової олії. \ TВладелец компанії Андрій Веревський ділиться планами на майбутнє і стверджує, що компанія має намір подвоїти обсяг експорту зерна. Зараз «Кернел» працює над проектом по розширенню потужностей терміналів з перевалки зернових в Україні .
  2. «Агрокосм». Засноване в 1996 році, підприємство займається дистрибуцією продукції Харківського, Запорізького та Львівського олійно-жирових комбінатів - соняшникова олія (марки «Щедро», «ОЛЛІ», «Запорізький», «ХЖК»), майонез, гірчиця, кетчуп та інші продукти. \ T "Агрокосм» пов'язаний експортом з ринками ближнього зарубіжжя. Підприємство знаходиться на другому місці за обсягом виробництва соняшникової олії .
  3. Миронівський хлібопродукт - агропромисловий комплекс, який крім птахівництва займається вирощуванням соняшнику і виробництвом олії.
  4. Vioil - промислова група, заснована в 1992 році, яка займається переробкою олійних культур. Vioil випускає наливне і фасоване масло під маркою «Віолія». Модернізований в 2006 році, група розширила свою присутність на внутрішньому ринку. Що стосується експорту, Vioil поставляє соняшникову олію та інші продукти в європейські та азіатські країни.
  5. Cargill - один з найбільших світових зернотрейдерів. Представництво компанії в Україні з'явилося в 1993 році. Компанія займається експортом олійних культур, зерна і продуктів їх переробки.
  6. Bunge - агропромислова компанія, яка функціонує з 2002 року. В Україні вона представлена, як підприємство «Сантрейд», яке займається переробкою олійних культур. Bunge належить практично повний пакет акцій Дніпропетровського ОЕЗ, де випускається бутильовану олію під марками «Олейна», «Ideal» та іншими.
    \TВ 2014-2015 маркетинговому році на заводі було вироблено понад 120 тис. Т. Нерафінованої олії, а на експорт пішло 45% цього обсягу.
  7. Пологівський ОЕЗ заснований в 1974 році і сьогодні спеціалізується на виготовленні олії, а також шроту (твердий подрібнений макуха, що залишився після екстракції олії з насіння). Пологівський ОЕЗ випускає наливне і бутильовану олію ( «Славія», «Смачна Крапля»).
  8. Дельта Вілмар СНД виробляє олієжирову продукцію. Компанія почала роботу в 2006 році, а що належить їй завод, що переробляє олійні культури в Одеській області, був запущений в 2013 році. Освоївши внутрішній ринок, Дельта Вілмар СНД почала експортувати продукцію в Азію і деякі країни Європи.
  9. Glencore International AG - міжнародна компанія, яка торгує с / г продукцією, природними матеріалами і ресурсами. В Україні компанія працює з 1996 року, як підприємство «Гленкор Грейн Україна», яке спеціалізується на виробництві та експорті олійних культур.
  10. Noble Group Limited - міжнародна корпорація, яка представлена ​​в Україні з 2008 року підприємствами «Сателіт» і «Нобл Резорсіз Україна». Ці компанії займаються заготівлею та зберіганням зернових, насіння соняшнику, а також їх експортом до Європи.

Виробники соняшникової олії в Україні

Ринок соняшникової олії: структура виробництва 2016-2017 МР

За 2016-2017 рік переробка насіння олійних культур перевищила 18 млн. Т в рік.

За вересень-жовтень виробництво соняшникової олії зросла до 916 тис. Т (2,1 млн. Т соняшнику), а це на 24,5% більше, ніж показники за аналогічний період минулого року (736 тис. Т).

Виробництво соняшникової олії

За жовтень цього року отримано рекордну кількість соняшникової олії - без урахування олійниць показник досяг 516 тис. Т. Підприємства, представлені на графіку нижче, справили 54,4% продукції від загального обсягу за жовтень.

Виробники соняшникової олії

Ринок цін соняшникової олії

Ціни на соняшник знижуються третій рік поспіль, але на внутрішньому ринку вартість стабільно висока - 400 доларів / тонна. Підвищення маржі переробників може статися тільки за допомогою переходу в преміальні цінові сегменти.

Аналіз конкурентів і повноцінне маркетингове дослідження можна замовити в KOLORO. Тільки актуальні дані!

На ринку сировини виникає конкуренція з боку переробників. Вона викликає зростання цін на соняшник. З середини грудня ціни піднялися на 100 грн / тонн. Інший фактор, що впливає на зростання ціни - продовження валютної нестабільності на ринку.

Запаси

Агентство УкрАгроКонсалт повідомляє, що запас нерафінованої соняшникової олії склав 67,4 тис. Т на кінець жовтня, і це в 4 рази більше, ніж на початку нового сезону. За словами експертів агентства, запаси зменшуються, виробництво посилюється, а значить, експорт масла з України збільшується.

У сегменті рафінованої соняшникової олії ситуація протилежна. Така продукція реалізується на внутрішньому ринку, користується невеликим попитом через високі ціни і супроводжується низькими темпами продажів.

Недовантаження потужностей

В кінці листопада потужності з переробки соняшнику були завантажені всього на 70%. Попит перевищує пропозицію, тому переробники купують насіння по вищій вартості. В результаті недовантаження потужностей призводить до високої конкуренції за соняшникове насіння, вартість на які не знижується 3 роки поспіль.

Огляд ринку масла: ситуація в світі

Олійних підприємств, які входять до європейської асоціації FEDIOL, за січень-жовтень переробили 29,91 млн. Тонн олійних культур. За той же період 2015 року був перероблено 30,72 млн. Тонн, що означає зниження обсягів на 2,7%.

За жовтень обсяг переробки зріс на 7,1% (3,15 млн. Тонн) в порівнянні з 2,94 млн. Тонн за вересень і на 1,5% в порівнянні з 3,11 млн. Тонн за жовтень 2015 року, то тобто до кінця року помітний приріст показників.

Обсяг переробки олійних

Мінсільгосп США в звіті за грудень стверджує, що в 2016-2017 роках запаси соняшнику в усьому світі складуть 2,066 млн. Тонн, що нижче, ніж в 2015-2016 рр. на 42 тис. тонн. Світові запаси соняшнику другий сезон поспіль досить низькі, але зараз показники досягли мінімальної позначки за останні 15 років.

У листопаді 2016 року вартість рослинної олії за кордоном досягла найвищої позначки за період з серпня 2014 року - 175,6 пункту. Це на 4,5% вище, ніж жовтневі показники.

Таким чином, запаси соняшникової олії за кордоном поступово знижуються, а вартість зростає.

Аналіз ринку соняшникової олії: експорт

Україна довгий час утримує світове лідерство з експорту соняшникової олії. Українська соняшникова олія продається в 105 країнах світу. Основним споживачем української олії слід назвати Індію, на територію якої ми експортували 30% загального обсягу продукції. У минулому сезоні Індія також очолювала список країн-імпортерів української соняшникової олії з показником в 34,6% за весь рік.

Країни, що експортують соняшник і масло з України

В цьому році аграрна продукція зайняла 40% експорту, причому зростання поставок з січня по вересень відбувався тільки в олійно-жировій групі.

З січня по листопад Україна експортувала 4,3 млн. Т. Соняшникової олії загальною вартістю 3,3 млрд. Доларів (для порівняння - за весь 2015 рік експорт соняшникової олії склав 3,9 млн. Т. Або 3 млрд. Доларів).

Експорт соняшникової олії

У вересні-листопаді виробництво і експорт соняшникової олії збільшувалися і склали 130% і 131,7% порівняно з аналогічним періодом за 2015-16 МГ. При цьому в листопаді виробництво масла склало 141,4%, а експорту 142,3%, тобто показники підвищуються щомісяця.

Грудневий прогноз USDA (Департамент сільського господарства США) повідомляє, що за 2016-2017 рік Україна експортує 5 млн. Т соняшникової олії. Тобто експорт соняшникової олії з України в 2016 році складе на 0,5 млн. Т більше, ніж показник за минулий рік.

Рейтинг компаній-експортерів олії

(За перше півріччя 2016 року)

  1. «Кернел» - 21,2%;
  2. «Каргілл» - 8,4%;
  3. «Миронівський завод по виготовленню круп і комбікормів» - 6,5%;
  4. Bunge - 5,1%;
  5. Wilmar International Limited - 2,9%;
  6. «Автоматика. Системи. Комплекси »- 2,9%;
  7. Allseeds - 2,3%;
  8. Glencore - 2%;
  9. «Агроінтер» - 2,2%
  10. «Бессарабія-Агро» - 1,9%.

Співпраця з іншими країнами

У пріоритетах українських компаній - політика нарощування експорту і пошук нових каналів збуту.

Наприклад, у вересні цього року група Allseeds і найбільший європейський оператор на ринку соняшникової та ріпакової олії компанія Saipol підписали довгостроковий договір. Крім фінансових і торгових операцій, він включає інвестиції французів в продовження проекту розвитку Allseeds в сферах переробки та інфраструктури в Україні.

За даними УкрАгроКонсалт, в жовтні 2016 року закупівлі українського соняшнику збільшилися в Туреччині. Обсяг експорту до Туреччини склав 17,5 тис. Т, а це значить, що ця країна тепер займає 28% в експорті олійних культур з України.

За жовтень Україна значно збільшила експорт соняшнику, тому на зовнішніх ринках виявився максимальний обсяг олієнасіння за останні 5 сезонів.

Соняшникова олія

Аналіз ринку масла: портрет споживача

На кожного жителя України припадає 10,6 кг соняшникової олії щорічно. Рослинна олія використовують в 98% сімей, а 90% з них вибирають соняшникову. Цей вид масла необхідний українцям для заправки салатів, смаження, приготування домашніх майонезів.

Частина українців набуває нерафіновану олію, яке має приємний запах і жовто-оранжевий колір. Більшість, тобто 60% забирають з магазинів рафінована олія, яке не має смаку і запаху. Серед цих 60% перевагу складають жителі великих міст.

Ринок соняшникової олії в Україні: популярні марки

«Олейна»

ТМ «Олейна» належить американській агропромислової компанії Bunge, яка також випускає на території України масло Ideal і «Розумниця». Компанія володіє 94% акцій Дніпровського маслоекстракційного заводу, який є найбільшим виробником рафінованої соняшникової олії в Україні.

В асортимент марки входять «Олейна Традиційна», «Олейна Духмяна Першого віджиму» і «Олейна з оливковою олією Extra Virgin». Вартість рафінованого масла «Олейна» об'ємом 0,9 л варіюється від 28,90 до 34,19 грн.

Соняшникова олія

«Щедрий Дар»

Марка належить компанії «Кернел», а розливається на Полтавському маслоекстракційному заводі. В асортименті «Щедрого Дару» два види олії - «Перший віджім» і «Холодна рафінація». Вартість «Щедрий дар» за упаковку соняшникової олії 1,0 л знаходиться в межах від 27,59 до 39,31 грн.

Соняшникова олія

«Чумак»

«Чумак» - це одне з найбільших підприємств в Україні, яке пропонує споживачам кетчупи, соуси, майонези, соки, пасту та інше, в тому числі і соняшникову олію. Бренд «Чумак Золота» належить компанії «Кернел». Вартість рафінованого масла «Чумак» об'ємом 1,0 л становить від 30,75 до 37,59 грн.

Соняшникова олія

Якщо ви хочете випустити новий продукт на ринок, варто задуматися про його позиціонуванні. У KOLORO вам підкажуть, як правильно подати його клієнтам.

Тенденції в дизайні упаковки соняшникової олії

У дизайні упаковки соняшникової олії підкреслюється його рослинне походження, тому тут переважають флористичні мотиви. Найбільш частий елемент етикетки - квітка соняшника. Колірна гамма також підтримує рослинну тематику і витримана в зелених, жовтих, синіх тонах. Інші тони використовуються вкрай рідко.

Марки соняшникової олії в Україні

(Упаковки української соняшникової олії, представленого в роздрібному продажі)

Підтримуючи прихильність до рідної землі та природних мотивів, харківська дизайн-студія Glad Head розробила етикетку для експортного соняшникової олії Oleos.

Дизайн упаковки соняшникової олії

Дизайнери студії хотіли показати натуральність масла, розповісти про місце його походження, але і не користуватися стандартними символами. На строкатою акварельного ілюстрації оселилися півень, кролик, рибка, деякі рослини і, звичайно, соняшники. За словами арт-директора студії Анастасії Довгаль, дизайн цієї етикетки одночасно стриманий і дотримується традицій, але виділяється з маси образів на полицях.

Правильний дизайн упаковки продукту - це причина, по якій його будуть вибирати покупці. У KOLORO для вас створять етикетку, яку помічають.

Ринок соняшникової олії: прогнози

Завдання

Виробники соняшникової олії мають намір розширювати сировинну базу, збільшувати асортимент і покращувати технологію переробки продукції. Основна частка інвестицій повинна бути спрямована не на додаток площ, а в нарощування інтенсивності виробництва.

Збільшення ринків збуту залишається пріоритетним завданням і на наступний маркетинговий рік. Індія і Китай, основні імпортери соняшникової олії з України, зацікавлені в продовженні співпраці і збільшенні обсягів імпорту.

Роздрібні ціни

Світлана Купрєєва, аналітик олійного ринку компанії «УкрАгроКонсалт», стверджує, що існує два протилежні погляди на розвиток роздрібних цін на соняшникову олію. Одна група аналітиків вважає, що підвищення цін неминуче, при цьому вартість олії підвищиться на 15%. Інші згодні з Міністерством економічного розвитку і торгівлі України - вартість соціальних продуктів збільшується на 20% швидше, ніж іншої харчової продукції, тому кардинальних змін чекати не варто.

Соняшникова олія в Україні

Експортне мито

Капшук вважає, що масложирової комплекс зможе стабільно розвиватися тільки за умов збереження експортного мита на насіння соняшнику. Її скасування стане приводом підвищити ціни на соняшник і внутрішню вартість масла.

Стратегія

Сергій Феофілов, генеральний директор «УкрАгроКонсалт» вважає, що стратегію розвитку олійно-жирового сектору необхідно модифікувати. Він каже, що необхідно адаптуватися до посилення конкуренції на світових ринках. Сергій також діагностує загрозу сировинній базі і пропонує змінити площі олійних.

Він доповнює, що існує брендінгова проблема у вигляді атак на марки соняшникової олії. Споживачі вважають, що масло веде до розвитку хвороб, містить ненормований кількість жирів, токсично і так далі. Більше про тенденції споживання в Україні можна прочитати тут.

За словами Сергія, нова стратегія повинна грунтуватися на формуванні нового образу масла - це покупка преміум-класу. А для цього необхідно створити успішний бренд української соняшникової олії.

Нерафінована олія

На даний момент сире нерафіновану олію займає більшу частину виробленого масла. Україна виробляє близько 600 тис. Т рафінованої соняшникової олії, а це 10% від обсягу всього масла. Постачання товару на експорт має приблизну вартість 230 млн. Доларів, а загальна місткість ринку рафінованої олії - 3,9 млрд. Доларів. На цьому ринку України знаходиться на 4-му місці, а перше займає Туреччина. Степан Капшук вважає, що українським переробникам варто орієнтуватися на цю категорію. Він також стверджує, що основний обсяг рафінованої олії повинен відправлятися на експорт. Внутрішньому українському ринку потрібно всього 10% від виробленої продукції, і при цьому ціна для українця постійно підвищується.

Вчасно замовлені маркетингові дослідження можуть зробити вас успішним. Приходьте в KOLORO, щоб дізнатися більше!

Контактная информация:

hi@koloro.ua

+38 (044) 223 51 20

Подготовил:

Маргарита Бодак

Копирайтер

78 голосов

Понравилась статья?
Оставьте свой голос :-)
comments powered by HyperComments

Похожие материалы

Бесплатная консультация. Звоните

Павел Пивовар

Павло Пивовар

new business manager

+38 (044) 223 51 20

+38 (099) 600 22 14

pyvovar@koloro.ua

Юрий Колесников

Юрий Колесников

new business manager

+38 (066) 210 94 04

kolesnykov@koloro.ua

сделать запрос
up-btn

Розкажіть нам про ваш проект

Отримайте консультацію вже зараз!

Спасибо за ваше сообщение!

КОНТАКТЫ

сподобались наші статті?

наші новини сподобаються також !