Дослідження ринку макаронних виробів України

Дослідження ринку макаронних виробів України

Категория: Исследования

25 / 11 / 2016

12420 просмотров

98 4.1428571428571 5

Макарони - їжа з висушеного тіста і води. Їх основні складові - білки і вуглеводи. У макаронах міститься не менше 11 - 12% білкових речовин, 70-72% вуглеводів (в основному крохмалю), 13% вологи і 0,5-0,7% жиру. Їх вартість дуже помірна, а приготування не займає багато часу, тому цей продукт традиційно користується попитом. Світові компанії виробляють більше 12 млн. тон макаронів на рік. На першому місці по споживанню цього продукту італійці. Це традиційне блюдо їх кухні. За ними слідують жителі Східної Азії. Там популярністю користується локшина вок і удон, також існує багато варіацій рисової локшини.

Аналіз ринку макаронів - фото 1

Українці споживають від 4 до 5 кг макаронів на рік. У Європі цей показник дорівнює 12 кілограмам. У листопаді 2016 року було озвучено нові стандарти споживчого кошика для України. За ним в раціоні середньостатистичного українця має бути присутнім 4 кг макаронів на рік.

Аналіз ринку макаронів: типи продукції:

  • вироби з твердих сортів пшениці;
  • вироби з м'якої пшениці.

Перші є більш якісним продуктом, їх вартість вище. У макаронах з твердих сортів пшениці менше калорій і більше клейковини. У макаронах з м'якої пшениці калорій більше, так як в них високий вміст крохмалю. Також з м'яких сортів складно зробити фігурні вироби, тому частіше вермішель зроблена саме з м'яких сортів, а ріжки - з твердих.

Аналіз ринку макаронів: типи продукції

За сортам українські макарони ділять на:

  • другий (В);
  • перший (Б):
  • вищий (А).

Якщо при виготовленні були додані певні інгредієнти, про це говориться на упаковці. Наприклад, яєчна локшина або різнокольорові макарони з додаванням чорнилом каракатиці (мають яскраво виражений чорний колір).

Найбільше виробляють макаронних виробів без начинки, не підданих тепловій обробці або не приготовлений будь-яким іншим способом. Частка таких виробів в загальному виробництві коливається в районі 80-85%. Решта 15-20% припадають на локшину, попередньо оброблену термічно і різноманітні макарони з начинками.

Аналіз ринку макаронів: типи продукції

Огляд ринку макаронів: картина виробництва

Макарони виробляють з пшениці, як ми вже писали вище. 2016 став хорошим роком для аграріїв, вони зібрали майже рекордний урожай зернових культур - 59,8 млн. тон. При цьому більшість цього врожаю пішло на експорт. У нинішньому маркетинговому році (червень 2015- липень 2016) Україна експортувала 39,4 млн. тон зерна. Але ціни на зерно падають, набагато вигідніше експортувати пшеницю у вигляді готового продукту: макаронів. Зараз же склалася ситуація, при якій країна експортує зерно в Італію, де з неї роблять макарони, які після Україна імпортує. Це негативна тенденція, відзначає Олексій Якубін (політолог). Україні потрібно переорієнтуватися, тому що продаж сировини неминуче веде до поглиблення кризи.

Більш ніж 85% обсягу українського ринку макаронів доводиться на вітчизняних виробників. Решта 15% - імпортна продукція. Переломним для макаронного ринку став 2014 рік. Обсяги виробництва зменшилися на 10 відсотків, порівняно з 2014 р .: 103,4 тис. тон проти 93,1 тис. тон. У 2015 році спад виробництва продовжився, і рік галузь закрила з обсягами 79,9 тис. тон (або мінус 14% до 2014 року). На початку 2016 року обсяги продовжили знижуватися: за січень лютий було вироблено 13,9 тис. тон продукції. Це на 7% менше аналогічного періоду 2015 року.

Виробництво макаронів в Україні, імпорт і експорт макаронів, графік і таблиця

Сильний шкоди обсягами завдали анексія Криму РФ і проведення АТО. Сімферопольська макаронна фабрика займала 15% відсотків ринку (в обсягах). Також в лідерах була і Донецька макаронна фабрика (в кінці 2010 року вона займала 10% ринку). Втрата цих виробництв сильно вдарила по насиченню ринку продукцією.

Огляд ринку макаронних виробів: імпорт і експорт

Імпорт макаронної продукції зростав, поки в 2014 не трапилася девальвація гривні. Після цього він пішов на спад. У світовому імпорті макаронів перше місце займає Італія, однак її частка активно зменшується. На другому місці Туреччина, на третьому - Китай. Однак імпорт з Китаю дешевше, ніж з Туреччини.

Сімферопольська макаронна фабрика 50% відсотків своєї продукції (займала 15% від частки українського ринку) відправляла на експорт. З анексією АРК ми позбулися цієї частки в імпорті. За 9 місяців 2015 року Україна експортувала макаронів на суму 28,4 млн.дол. Ця цифра більше, ніж в попередньому році. Однак наздогнати докризові цифри і результати до закриття російського ринку вийде не скоро. Також варто врахувати, що навіть в 2013 році експорт був досить низьким. Пік припадає на 2012 рік, а йому передувала 3-хлетняя стагнація (дивись графік 1).

Аналіз ринку макаронів - фото 5

Аналіз макаронного ринку: картина споживання

В Україні ставлення до макаронів як до корисного продукту, який може бути делікатесом, тільки формується. Ще сильні стереотипи про те, що макарони - їжа для бідних. Вони беруть своє коріння в СРСР. За часів Союзу вітчизняні макарони швидко розварювалися, перетворюючись в неапетитну злиплу масу.

Однак відбувається поступова ломка цих стереотипів. У містах споживання якісних імпортних макаронів з твердих сортів пшениці росло під час економічних піків і падало разом з кризами (2008 і 2014 роки). Сьогодні макарони регулярно споживають 96,5% населення України (сюди входять всі види макаронів і локшина швидкого приготування). Попит на средньоціновий сегмент продукції стабільний. У 2016 році продовжується зростання споживання СТМ рітейлерів, і макарони теж показують зростання в цій категорії.

Головним критерієм вибору для споживачів є ціна. При цьому більшість орієнтуються на середній сегмент, відкидаючи низький, як продукт неякісний і преміум, як продукт з наявністю цінової «накрутки».

Більше інформації про переваги споживачів ви знайдете в нашому попередньому огляді макаронного ринку.

Макарони постійно присутні в раціоні студентів і пенсіонерів. Зазвичай під час кризи споживання макаронів зростає. Індекс споживчих цін (індекс інфляції) в січні-травні 2016 року склав 105,2%. Цей показник менше, ніж в 2014 році: 140,1%. У цей період подорожчали на 5% (± 2).

Серед преміум-сегмента продукції до першої третини 2014 року спостерігалося зростання споживання, так як зростання імпорт. Але валютний колапс подорожуючи імпорт, тому на полицях зменшилася кількість іноземних (в першу чергу - італійських) макаронів.

Для визначення споживчих переваг зверніться в KOLORO. Ми вас не поведемо!

аналіз ринку макаронів - фото 6

Аналіз ринку макаронних виробів: основні гравці

1. OOO «Українські макарони» управляє Чернігівській і Хмельницькій макаронними фабриками. Вона випускає макарони під брендом «Тая». У 2014 році компанія лідирувала на ринку і контролювала 17,5% обсягів виробництва.

Дизайн упаковки «Тая» дуже простий. Центр упаковки виділена під оглядове вікно. По краях вона прикрашена мозаїчним плитковим візерунком в зелено-червоній гамі. Логотип досить масивний і високодеталізованими. Усередині яскраво-червоного кола картина ланів і сільського білого дому. Пакують макарони в flow-pack, який є найбільш популярним типом упаковки макаронів і круп на українському ринку. Також є лінійка в картонних упаковках, на яких зображена сім'я з 3-х чоловік з тарілкою пасти. Колірна гамма: червоний і зелений кольори і незначні вкраплення жовтого.

Продукція компанії Українські Макарони (Тая)

2. ПАТ «Макаронна Фабрика» знаходитися в Києві і виробляє макарони з 1914 року. Сьогодні її виробнича потужність становить 20 тисяч тонн на рік.

Макарони фасуються у flow-pack. Дизайн логотипу давно не оновлювався, і викликає змішані почуття. Він складається з червоного фону, на якому вказано назву і місце розташування фабрики і бічних прикрас. Над гербом-логотипом розташована корона. Наявність колосків в логотипі говорить про натуральність продукції, але їх колір (золотий) і розташування (по краях) навівають асоціації з Радянськими гербами українських міст. Здалеку є шанс переплутати продукцію з брендом «Тая», так як по центру теж знаходиться оглядове вікно, а у верхній і нижній частині упаковок багато зеленого. У центрі, крім логотипу, розміщується ілюстрація з полями і млином. Шрифти на упаковках витіюваті. Колірна гамма: зелений, червоний золотий.

Продукція компанії КМФ

3. Національна компанія «Чумак». Макарони - лише один з товарів, які компанія виробляє під однойменною брендом. Всі упаковки виконані в одному стилі, а різні відтінки синього використовуються для лого і для основного кольору упаковки.

Дизайн упаковки макаронів «Чумак» виглядає гармонійно. Центральна частина віддана оглядового вікна. Головний колір добре гармонує з кольором товару. Хоча виробник не використовує буквальних символів (полів і ланів), створюється стійке враження про натуральність продукту. У цьому допомагає поєднання синього з кольором продукції, яке підсвідомо асоціюється споживачів з пшеничним полем і синім небом. Також всі упаковки макаронів «Чумак» прикрашені апетитною фотографією задимлених макаронів (в нижній частині).

Лого «Чумак» теж синього кольору, в ньому немає зайвих деталей, а білі букви добре гармонують з основним кольором упаковок. Як і дві попередні компанії, «Чумак» пакує макарони в flow-pack. З усіх перерахованих вище упаковок «Чумак» виглядає найбільш близьким до європейського дизайну, упаковка не перевантажена зайвими деталями і створює позитивний образ продукту.

Продукція компанії Чумак

4. ТОВ «Зодіак» - підприємство знаходиться в Харківській області, потужність виробництва: 2000 тис. Тонн макаронів і 2500 тис. Тонн борошна на місяць. Компанія випускає продукцію під брендами Pasta Do`ro і «Зодіак». Однак основний прибуток компанії приносить випуск продукції для СТМ супермаркетів. Вони виробляють макарони для брендів «Хуторок», «Сто пудів» «Вигода» та «Aro». Також компанія продає вагові вироби без упаковки.

Бренди Зодіаку схожі візуально. В обох (Pasta D'oro і «Зодіак») домінує червоний колір, обидва упаковані у flow-pack. Для першого компанія явно намагалася створити образ імпортного продукту, проте містифікація провалюється, так як в нижній частині упаковки розміщений великий значок, який вказує на українське походження продукції. На упаковці макаронів «Зодіак» ми зустрічаємо поля і млин. Однак тут є і ілюстрація, яка виконана в стилі олівцем малюнка. Прийом дуже красивий, і був би більш успішним, якби всі ілюстрації виконати в одному стилі. Яскрава млин у верхній частині сильно вибивається з образу. Комбінація червоного і синього теж не сприяє створенню цілісного образу. .

Продукція компанії Зодіак

Також вагомими гравцями макаронного ринку є:

  • Компанія «Рідний продукт» (бренди «Хуторок», La Pasta, Pasta Letta);
  • Lauffer Group (бренди Pasta Grande, «Урожай»);
  • ТОВ МФ «Милам» (бренди «МилаМ» і «Даель»);
  • ПрАТ «Вінницька макаронна фабрика» (бренд «Подільський край»).

Продукція компанії Рідний продукт

Дослідження макаронів: тенденції в дизайні

Розглянувши кілька прикладів дизайну упаковки українських макаронів, ми з'ясували, що головними елементами комунікації є зображення полів, пшеничних колосків та млинів, а також використання оглядових вікон для демонстрації продукту. Деякі виробники намагаються створювати образ «італійської» продукції. У кого-то це виходить краще (La Pasta, Pasta Letta компанії «Рідний продукт» і Pasta Grande холдингу Lauffer Group), у кого-то - менш успішно (Pasta D'oro компанії Зодіак). Ми розглянули кілька упаковок, які були презентовані в Європі і Америці останнім пару років і виділили ті, які виглядають виграшно і могли б послужити натхненням для українських виробників.

Дизайн макаронної упаковки: виклик конкурентам

У 2014 році російський дизайнер Микита Конкін підірвав дизайнерське співтовариство своїм концептом упаковки макаронів. Ідея була постій і революційної одночасно. Він зробив білу пачку, а оглядове вікно виконав у формі «волосся». Намалювавши на упаковці жіночі обличчя, він змусив вміст - макарони, виконувати функцію жіночої шевелюри. Ця ідея досі залишається в топі видачі Google за запитом «дизайн упаковки макаронів» (також і англійською мовою). Ми не впевнені, що ця пачка мала б успіх серед українських споживачів. Однак вона б без сумніву виділялася на полицях і підвищувала б впізнаваність бренду.

Грайливий посил не завжди доречний для «дорослої». Він може відлякати частину ЦА. Смілива упаковка могла б сильно звузити цільову аудиторію продукту: до молодих, впевнені в собі жінок з доходом «середній» або «вище середнього». У цій цільовій групі продажу таких макаронів були б вище за все. Агентство KOLORO, все ж, вважає за краще проводити дослідження перед початком роботи над упаковкою. Так ми виділяємо споживчі переваги і створюємо упаковку, яка точно буде лідером продажів.

Дизайн упаковки макаронів - ігрова подача

Дизайн упаковки макаронів: відкритість на сторожі якості

Подібне колірне рішення, але більш традиційне для макаронів втілення вибрали дизайнери для бренду Los Italianos. Упаковка виконана за всіма правилами мінімалізму, а поєднання білого з золотим додає образу преміальності і благородства. Упаковка вийшла стриманою і стильною, вона підкреслює якість продукту (завдяки прозорому матеріалу) і викликає довіру у споживача. Виробники відправляють споживачам дуже правильне повідомлення: наш товар хороший, ми нічого від вас не приховуємо, наша упаковка дозволяє розглянути його з усіх боків. Схожий тип упаковки можна знайти і в українських брендів (наприклад, «Мак-Вар Екопродукт»).

Про тенденції з'єднання золотого і білого ми вже писали в нашій статті про завоювання європейських ринків.

Дизайн упаковки макаронів - Los Italianos

Дизайн макаронних виробів: не такий як всі

Макарони бренду Nudellini, як і перша упаковка-концепт, дуже виділяються на тлі конкурентів. Нас залучив дизайн, так як саме в випадку з макаронами геометрія дозволяє розповісти про продукт більше, а не просто прикрашає упаковку. Незвичайні кольори привертають увагу до бренду і «чіпляють» погляд споживачів. Варто зазначити, що такий дизайн точно не став би лідером продажів среднеценового сегмента в Україні. Він підійде для нишевой продукції преміум-сегмента, ЦА якої сміливі естети з високим доходом. Потіснити ж бренди «Тая», «Хуторок» або «КМФ» у Nudellini не вийшло б.

Дизайн упаковки макаронів - Nudellini

Дизайн макаронів: то, що потрібно

Наступні два приклади упаковок продавалися б добре на українському ринку.

Перший - бренд Fusilli в упаковці flow-pack. У нашому огляді лідерів ми з'ясували, що цей тип найбільш популярний в Україні. Гнучка упаковка недорога, і добре захищає продукцію від зовнішніх факторів. Близько 40% упаковки Fusilli займає етикетка. Хочеться відзначити, що вона максимально проста. Вся інформація добре розподілена по периметру, колірна гамма дозволяє відрізнити різновиди макаронів. Тон етикетки ідеально збігається з добавкою, яка відповідає за колір кожного виду (різні бобові). Важливо, що час приготування вказано великими літерами в куточку упаковки. Fusilli - приклад стильною і мінімалістичний упаковки, розробка і виробництво якої, буде коштувати осудних грошей.

Дизайн упаковки макаронів - Fusilli

Другий - Tavola. Упаковка виконана з щільного крафтового картону і гнучкої плівки, яка використана для оформлення оглядового вікна. Картон здорожує виробництво, але одночасно вважається преміальним матеріалом. Тому ціна на токай продукт може бути вище. У дизайні Tavola нас найбільше привернув рецепт приготування макаронів, який великими буквами прописаний на звороті пачки. Така турбота про споживачів обов'язково повернеться бренду з лишком. На українському ринку така форма упаковки представлена ​​у бренду «Галицькі традиції» (квадратна картонна упаковка під крафт).

Щоб не розгубитися в тенденціях і створити дизайн упаковки макарон, який приверне споживачів і сформує позитивний образ бренду, зверніться в KOLORO. Ми розробимо дизайн, провівши попереднє дослідження. Завдяки цьому всі наші роботи потрапляють прямо в ціль.

Дизайн упаковки макаронів - Tavola

Ринок макаронів: прогноз

  1. Споживання макаронів може сильно зрости, якщо подальша економічна ситуація залишатиметься нестабільною, а інфляція продовжитися. Макарони - відносно недорогий продукт і в кризи його споживання зростає.
  2. Частка імпортної продукції на полицях українських магазинів не скоро повернеться до докризових показників початку 2014 року. Попит на неї незначно знизився, а вартість значно підвищилася через девальвацію національної валюти.
  3. Українським виробникам потрібно вирощувати більше борошна, яка підходить для виробництва макаронних виробів. За словами генерального директора асоціації «Укрхлібпром» Олександра Васильченка, сьогодні в українських урожаїв домінує м'яка пшениця, а для якісних макаронів потрібна тверда. Для цього виробникам варто потурбуватися налагодженням виробництва повного циклу (з власними угіддями і контролем якості сировини). Це дозволить експортувати на зовнішні ринки готовий продукт, що принесе більше прибутку.
  4. Українські споживачі до закінчення кризи продовжать вибирати вітчизняного виробника макаронів, так як вартість його продукції нижче вартості імпорту. Компаніям зараз найвигідніше виробляти макарони з твердих сортів пшениці з «італійської» легендою. Упаковки, які виглядають як італійські (з якісною продукцією всередині) матимуть успіх у споживачів. У цьому допоможе прийом «містифікації»: створення бренду з іноземною назвою і відрізняється упаковкою. Ціна ж на такі макарони може бути вищою за середню, але нижче вартості імпортної продукції.

Щоб бути в курсі всіх тенденцій ринку, оперативно реагувати на економічні виклики і отримувати вигоду зі стану справ - зверніться в KOLORO. Ми проведемо кабінетне маркетингове дослідження і знайдемо спосіб зробити з лимона лимонад.

Контактная информация:

hi@koloro.ua

+38 (044) 223 51 20

Подготовил:

Ксения Ляшко

Маркетолог

98 голосов

Понравилась статья?
Оставьте свой голос :-)
comments powered by HyperComments

Похожие материалы

Бесплатная консультация. Звоните

сделать запрос
up-btn

Розкажіть нам про ваш проект

Отримайте консультацію вже зараз!

Спасибо за ваше сообщение!

КОНТАКТЫ

сподобались наші статті?

наші новини сподобаються також !