Формула пігулки: аналіз фармацевтичного ринку

Формула пігулки: аналіз фармацевтичного ринку

Категория: Исследования

04 / 12 / 2017

12036 просмотров

101 4.1782178217822 5

Спокійний 2013-й рік, який склав $ 3,3 млрд, фахівці називають зразковим за розмірами ринку ліків. Це був час, коли ринок фармацевтики України був найбільшим серед країн СНД, а темп його зростання становив близько 18%. А як себе почуває ринок в 2017 - читайте в аналізі фармринку України від брендінгового агентства KOLORO.

Аналіз фармацевтичного ринку України: стан і лідери

2016 рік завершився продажем лікарських препаратів на суму ₴ 50,5 млрд ($ 1,98 млрд). За перші півроку в 2017 роздрібний фармацевтичний ринок досяг ₴ 17 млрд (близько $ 602 млн). Він продемонстрував зростання в грошовому еквіваленті на 13%, але одночасно - зменшення в кількості упаковок на 4%. При цьому спостерігається зростання виробництва засобів в стандартних упаковках, таких як таблетки і ампули, на 2,3%. Переважно це рецептурні препарати та засоби місцевого виробництва. Це свідчить про те, що споживачі стали купувати засоби у великих упаковках, що зменшує частоту покупки заводських упаковок.

огляд фармацевтичного ринку України

Лідери галузі - українські компанії ПАТ «Фармак», Корпорація «Артеріум», ПрАТ «ФФ Дарниця». У п'ятірку лідерів потрапили і дві іноземні компанії: Sanofi (Франція) і Berlin-Chemie (Німеччина).

Рейтинг лікарських засобів не зовсім відображає структуру захворюваності країни: більше 85% смертей зумовлені неінфекційними хронічними захворюваннями органів дихання та серцево-судинної системи, а також на цукровий діабет.

український фармацевтичний ринок

Топ найбільш продаваних ліків очолив Актовегін (біогенний стимулятор). У п'ятірку найбільш продаваних ліків потрапили протизапальні Нурофен і Німесил, спазмолітик Но-шпа і гепатопротектор Ессенціале.

Частка рецептурних ліків в першій половині 2017 року склала 37% від усієї кількості проданих препаратів в кількості упаковок, а в грошовому еквіваленті - 60%.

Найпопулярніші товари - для мам і малюків. У грошовому вираженні рівень продажів в 2017 році виріс на 40%, а в натуральному - на 32%. При цьому непогані показники у дорогий категорії товарів: в грошовому вираженні - 46%, в натуральному - 32.

Найбільше доходу аптеці приносять серцево-судинні медикаменти.

Розробка аналізу фармринку

В У брендінговому агентстві KOLORO ви можете замовити аналіз ринку для розробки стратегії вашої компанії.

Читайте також: Аналіз ринку дитячих товарів

Програма «Доступні ліки» та інші нововведення

З квітня стартувала програма МОЗ «Доступні ліки», яка дозволила жителям України отримувати перелік прописаних препаратів безкоштовно або з невеликою доплатою. Також метою програми було збільшити доступність препаратів і підвищити рівень діагностики захворювань. У липні міністерство відновило список, збільшивши його на 42 позиції - до 199 препаратів від 43 виробників з різних країн:

  • ЄС (21 виробник);
  • Україна (17);
  • Індія (4);
  • Ізраїль (1).

У грошовому еквіваленті пацієнти отримали препаратів на суму понад ₴ 126 бюджетних мільйонів. З квітня по липень було виписано 3,6 мільйона рецептів. Тільки за липень їх кількість досягла 1,9 млн. Найбільша кількість аптек, які приєдналися до програми, за даними на липень знаходиться у Львівській, Дніпропетровській та Харківській областях.

огляд фармацевтичного ринку України

Станом на жовтень 2017 роки кількість аптек-учасників програми досягло 6560.

За підсумками 10 місяців 2016 року обсяги продажів згаданих препаратів досягли 29,7 млн ​​упаковок, що склало ₴ 1,6 млрд. За 2017 рік (квітень - жовтень) сума продажів вже досягла ₴ 1,1 млрд. Крім того, додатково виділено ₴ 500 млн на реферування цін на медпрепарати зі списку.

Кількість препаратів, проданих за рецептом, значно зросла:

фармринок України

(За даними apteka.ua)

Програма позитивно позначається на ринку: споживач приходить за виписаним препаратом і здійснює додаткову покупку, оскільки має вільні кошти.

Читайте також: Аналіз ринку приватної медицини України в 2017 році: особливості та фірмовий стиль кращих клінік

Фармринок України: імпорт і експорт

19 червня 2016 року набув чинності закон, згідно з яким спрощена процедура реєстрації лікарських засобів поширюється на препарати (в тому числі генерики, традиційні, гомеопатичні та інші), зареєстровані компетентними органами Австралії, США, Японії, Канади, Швейцарії. Якщо препарат з ЄС, то спрощена процедура стосується зареєстрованих з централізованого процедурі. Завдяки цьому очікується зниження вартості на препарати. Але у відповідь уряду українські фармакологічні компанії ініціювали розгляд АКУ (Антикорупційний комітет України) впливу на конкуренцію цих реєстраційних процедур.

За даними Proxima Research, процентне співвідношення в грошовому вираженні українських і іноземних виробників склало 37% і 63% на користь закордонних. А частки продажів по упаковках виглядали наступним чином: 73% - українського виробництва, 27% - імпортні.

ринок фармацевтики України

дослідження ринку ліків

Картина експорту подібна імпорту. У 2012 році вивезли в 1,2 рази більше медикаментів, ніж в 2016, і в 1,4 рази в грошовому еквіваленті.

український фармацевтичний ринок

фармацевтичний ринок

Читайте також: Вітчизняний ринок: мануал для закордонного інвестора

Огляд фармацевтичного ринку України: найбільші гравці

Тільки за перше півріччя 2017 року українські фармпідприємства скоротили своє виробництво на 17,7% в порівнянні з аналогічним періодом 2016 року. Але при цьому спостерігалося збільшення виробництва на 13,4% гормонних препаратів і ліків без антибіотиків.

Лідерами українського ринку фармвиробників стали вітчизняні компанії.

Фармак

дослідження ринку ліків

«Фармак» має 16,8% ринку серед українських виробників і 6,5% серед всіх представлених на українському ринку виробників. У 2016 році компанія «Фармак» експортувала 24,6% своєї продукції в такі країни, як Росія, Казахстан, Білорусь, Узбекистан, Киргизстан.

Продуктовий портфель компанії нараховує більше 220 препаратів (з них 138 по МНН) і щорічно збільшується приблизно на 20 найменувань.

Артеріум

замовити аналіз ринку

Корпорація «Артеріум» складається з ПАТ «Київмедпрепарат» та ПАТ «Галичфарм». Корпорація постачає свою продукцію на ринки Росії, Білорусі, Казахстану, Узбекистану і Азербайджану. Продуктовий портфель корпорації налічує близько 150 препаратів.

З 2016 корпорація «Артеріум» вклала ₴ 106 млн в розробку нових лекпрепаратов, а до кінця 2017 планує збільшити цю суму мінімум на 50%.

Дарниця

Аналіз фармацевтичного ринку України

ПрАТ «Дарниця» випускає понад 250 найменувань препаратів. Купівля акцій БХВЗ збільшить можливість монополізації деяких препаратів, ніж на даний момент стурбований АМК.

«Дарниця» - одна з найстаріших фармакологічних компаній України, заснована в 1938 році. У 2016 році ПрАТ «Дарниця» було визнано українцями «Найкращою фармацевтичною компанією року». А також компанія встановила рекорд України, випустивши і реалізувавши найбільшу кількість препаратів в таблетках - 121 578 463 упаковок.

Дослідження ринку ліків: дистриб'ютори

На українському ринку фармпрепаратів значну роль відіграють дистриб'ютори.

Флагмани дистрибуції медикаментів в Україні забезпечують 89,8% від загального обсягу поставлених препаратів.

замовити аналіз ринку

Читайте також: Перелік дистриб'юторів України або кому дати продавати ваш продукт

Цільова аудиторія, або як наповнити споживчий кошик ліків

Український споживач по чуть-чуть звикає до думки, що вітчизняний виробник не так уже й поганий. Та й фінансові можливості дозволяють українцям трохи більше витрачати на ліки, купуючи більш дорогі товари в необхідному обсязі.

Розробка стратегії

Середня ціна аптечного кошика сьогодні становить 43,52 грн, хоча можливо збільшення цього показника на 14%. Але і в порівнянні з минулим роком ціни на медпрепарати виросли на тих же 14%.

Обсяг продажів аптечного кошика збільшився в порівнянні з тим же відрізком часу 2016 року у 23% в грошовому еквіваленті і на 7% в упаковках, що склало ₴ 51 млрд і 1,2 млрд упаковок відповідно. У 2017 році всі категорії товарів аптечного кошика демонструють приріст:

купити аналіз ринку

Дані демонструють позитивну динаміку зростання препаратів вітчизняного виробництва в аптечній кошику в порівнянні з аналогічним періодом минулого року.

дизайн пакування

(За даними apteka.ua)

За 9 місяців 2017 року обсяг продажів медпрепаратів склав ₴ 43 млрд за 814 млн упаковок.

логотип

(За даними apteka.ua)

Читайте також: Як визначити аудиторію вашого бренду

Найпопулярніші медпрепарати, або як продати здоров'я

Найпопулярніші бренди лікарських препаратів у 2017 році:

розробка бренду ліків

Цей рейтинг не відображає захворюваність населення. Існує три варіанти пояснення подібної ситуації.

  1. З 1960-х років ХХ століття всі цивілізовані країни перейшли на принципи доказової медицини. Вона грунтується на протоколах зі свідченнями про дію препарату. Перед запуском медпрепарату на ринок Європи чи США він повинен пройти всі можливі дослідження, довівши свою ефективність.
  2. Споживач купує ліки не тому, що саме воно йому підходить. Більшість препаратів в Україні реалізується завдяки порадам кума, свата, брата і сусідки. Також прийнятні поради фармацевта.
  3. Ефективна реклама. Пацієнт не бачить сенсу звертатися до лікаря, оскільки в рекламованому препараті пообіцяли миттєве дію і поліпшення стану. При цьому більш дешевих аналогів існує безліч, але в їх реалізації не зацікавлена ​​ні аптека, ні сам лікар.

Розробка бренду ліки від агентства KOLORO включає дизайн упаковки, логотип, неймінг.

Читайте також: Розробка назви і дизайну упаковки БАДів

Реклама ліків як спосіб збільшити продажі

З січня по липень поточного року на телерекламу витратили $ 1,75 млрд. Світовим лідером стала компанія AbbVie (вийшла на український ринок в 2013 році), яка витратила на рекламу свого препарату Humira (протизапальну) $ 158 млн, хоча в минулому році реклама препарату коштувала на $ 10 млн більше.

На другому місці розташувалася компанія Pfizer, яка на рекламу препарату Lyrica (протисудомну) витратила $ 98 млн.

український фармацевтичний ринок

Трійку лідерів замикає Eli Lilly, вклавши в рекламу препарату Trulicity (шприц-ручка для діабетиків) $ 194 млн.

На українському ринку показники скромніші. Витрати фармкомпаній на телерекламу в першій половині 2017 року склали $ 226 млн. У рекламу на радіо компанії інвестували $ 1,8 млн, а в неспеціалізованих друкованих виданнях - $ 854 тис. Вітчизняні та зарубіжні виробники медпрепаратів однаково витрачають на рекламу. /p>

Лідером на протязі вже кількох років залишається компанія Фармак з вкладеннями в ТВ-рекламу $ 28,7 млн. Значно менше в рекламу вкладають Sanofi (Франція) - $ 19 млн і Sandoz (Швейцарія) - $ 14 млн.

У рекламу найбільше інвестували виробники таких препаратів:

Читайте також: 10 найбільших бюджетів для рекламних кампаній в Україні

Аптечний ритейл

В Україні існує близько 21 000 аптек. Їх кількість стабільно зростає: тільки за 2016 рік в Україні їх відкрилося близько 600. Найбільше аптек з'явилося у Львівській, Дніпропетровській, Вінницькій та Одеській областях. Найбільші гравці ринку - «Аптека низьких цін», «Бажаємо здоров'я», «Доброго дня», які мають понад півсотні торгових точок кожна.

ринок фармацевтики України

Читайте також: Розробка фірмового стилю на прикладі українських аптек

Тенденції ринку

Аптечний ринок, як і всі інші, страждає від кризових явищ, зниження купівельної спроможності населення. В останні роки через сильного подорожчання препаратів споживачі намагаються обходитися без ліків або купувати найдешевші. Та й фармкомпанії не надто набивають кишені. З одного боку, спостерігається тенденція переходу на ліки вищої і середньої цінової категорії. Але з іншого боку, це переважно ліки іноземних виробників (або сировинна база іноземного походження) і бажання споживачів убезпечити себе від фальсифікату. Хоча, щоб залишатися на плаву, гравці ринку, які мають достатньо коштів, вкладають великі суми в рекламу і ефективну роботу з аптеками. Таким чином, саме ці акули і стають «володарями ринку».

фармацевтичний ринок

Але і аптеки переживають не найкращі часи. Оскільки купівельна спроможність населення бажає кращого, а ціни на лікарські засоби в Україні - одні з найвищих в світі (в деяких випадках ціни завищені в 300 разів). Тому держава вирішила втрутитися, встановивши регулювання товарних надбавок в межах 5% і 15% й референтний ціноутворення. Останнє означає, що вартість ліків не може бути вище, ніж аналогічне в сусідніх Польщі, Латвії, Словаччини, Угорщини та Чехії. Оскільки українці більше довіряють імпортним препаратам, цим користуються аптеки, наприклад, Норваск від компанії Pfizer у нас коштує близько ₴ 530, а в Польщі цей препарат продається за 14,5 злотих (близько ₴ 90).

Читайте також: Розробка СТМ (власної торгової марки) для рітейлерів

Прогноз ринку

Актуальною залишається проблема фальсифікату. Оцінити масштаб проблеми складно через закритість інформації від Державної служби з лікарських засобів і контролю за наркотиками (Держлікслужба). Хоча періодично з'являється розпорядження про повне або часткове заборону тих чи інших медпрепаратів. Результативність боротьби з фальсифікованою і контрафактною продукцією погіршилася і, незважаючи на дієву систему виявлення, кількість фальсифікату і кількість судових справ не відповідають. Багато в чому ефективність роботи погіршилася через мораторій на перевірку бізнесу.

Фармринок України

Продаж препаратів через інтернет також варто контролювати, оскільки більшість компаній, що реалізують ліки через мережу, не мають ліцензії та необхідних умов для ведення подібного виду торгівлі. Відповідно, товар може бути не просто підробкою, а небезпечною для життя отрутою.

Якщо ви хочете відкрити для себе нову нішу на ринку - звертайтеся в колориті. Ми проведемо маркетингове дослідження ринку, розробимо упаковку і підкажемо, яке позиціонування бренду буде найбільш ефективним.

Контактная информация:

hi@koloro.ua

+38 (044) 223 51 20

Подготовил:

Мария Волошина

Маркетолог

101 голосов

Понравилась статья?
Оставьте свой голос :-)
comments powered by HyperComments

Похожие материалы

Бесплатная консультация. Звоните

Павел Пивовар

Павло Пивовар

new business manager

+38 (044) 223 51 20

+38 (099) 600 22 14

pyvovar@koloro.ua

Юрий Колесников

Юрий Колесников

new business manager

+38 (066) 210 94 04

kolesnykov@koloro.ua

сделать запрос
up-btn

Розкажіть нам про ваш проект

Отримайте консультацію вже зараз!

Спасибо за ваше сообщение!

КОНТАКТЫ

сподобались наші статті?

наші новини сподобаються також !