Аналіз ринку товарів щоденного споживання

Аналіз ринку товарів щоденного споживання

Категория: Исследования

19 / 07 / 2016

10815 просмотров

56 3.9107142857143 5

Половина 2016 роки вже позаду і команда колорит продовжує підбивати підсумки, аналізувати проблеми ринку споживчих товарів і давати рекомендації. У цій статті розглянемо ситуацію в основних сегментах українського ринку продовольчих товарів.

2016 рік не був відзначений підйомом виробництва. Практично у всіх категоріях споживчих товарів спостерігався спад споживання. Винятком стали недорогі товари - замість шоколаду люди перейшли на печиво і пряники, замість вина з Італії та Чилі стали купувати вітчизняне.

Аналіз ринку товарів

Аналіз ринку товарів: загальні тенденції, які характеризують ситуацію у всіх сегментах FMCG

  1. Бум Private Labels. Супермаркети випускають повний спектр товарів: від вушних паличок до пива.
  2. Зростання продажів товарів середнього і низького цінового сегмента.
  3. Зростання прибутків більшості виробників існує за чет підвищення цін, а не за рахунок підвищення продажів.
  4. Тренд економії у споживачів.
  5. Зростання продажів великих упаковок.
  6. Зменшення ваги пакетованого товару виробниками, в спробі зупинити зростання цін.

Аналіз ринку молока та молочних продуктів

На молочну галузь України припадає третя частина від усього продовольчого ринку країни. Український молочний ринок існує сьогодні в рамках двох факторів. Перший - падіння цін на сировину на світовому ринку через перевиробництво молока. Другий - криза в країні і трансформація ринків збуту молока і молочної продукції. Виробництво молока за січень-червень 2016 року склало 5,1 млн. Тонн, що на 1,3% менше, ніж за аналогічний період 2015 року. Експорт української молочної продукції в 2016 році впав на 50,7%.

Тенденції українського молочного ринку:

  • скорочення експорту (Росія, Казахстан і транзит через ці країни);
  • скорочення поголів'я корів;
  • невисокі запаси сировини у підприємств переробників на початку 2016 року;
  • недостатньо високу якість молока від виробників.

Сьогодні гостро стоїть проблема з якістю сировини і неякісними молочним продуктами, в яких містяться рослинні жири (але не маркуються).

Сир і м'ясо

Прогнози для української молочної галузі

Азіатський вектор

Українські виробники шукають нові ринки і звертають свій погляд на схід. У Тайвані, Гонконгу та Китаї споживання молокопродуктів стрімко зростає. З 28 березня по 1 квітня тривала торгова місія українських переробників молока в Тайвань. Представники «Мілкіленд», «Терра Фуд», «Укрпродукт», «Коропський сирзавод» та «Дубровицький завод продтоварів» домовлялися про експорт своїх товарів. Ціна на український продукт на тайванському ринку становить 65-70 центів за літр. Це менше, ніж ціна від місцевих фермерських господарств (75-80 центів за літр). При цьому власне виробництво молока в Тайвані покриває лише 20-21% загального рівня споживання. Починати вихід на східні ринки можна з співпраці з місцевими мережами супермаркетів і розробки продуктів для їх private label.

Європейський вектор

10 січня 2016 г. 10 компаній з України отримали дозвіл експортувати продукцію в країни ЄС. Поки що це не масова практика, так як українським товарам не вистачає якості. Все вироблене в Україні молоко ділиться на 4 сорти: другий, перший, вищий і екстра. Перший і другий сорти - неякісне молоко. Його в Україні більше 70%. Найбільш якісний сорт - екстра становить 10%. Потрібно підвищувати частку виробництва молочної сировини товарно-промисловими фермами, а не окремими підприємствами. Сьогодні ж 75% сировини постачають молочним підприємствам індивідуальні господарства. Такий продукт буде більш якісним, стверджує Ірина Кухтіна, директор із закупівель «Данон Україна». Підписання Угоди про вільну торгівлю не означає одномоментне відкриття європейських ринків для України. У найближчі п'ять-сім років виробники будуть поступово рухатися в цьому напрямку.

Сир і м'ясо

Сьогодні Україна може постачати в ЄС 36 товарних позицій в межах узгоджених тарифних обсягів. Українські квоти на експорт молока, йогуртів та кисломолочної продукції складають 8 тис. Т. На рік, сухого молока 1,5 тис. Т., Вершкового масла - стільки ж.

Важливо, що дозвіл експорту в Європу автоматично підтверджує якість української продукції. Китай також відкрив свій ринок для України. Однак, європейський ринок зараз перенасичений молоком і буде складно зайняти своє місце на полицях. Виходом може стати сектор специфічних «нішових» продуктів. Сюди входить сегмент еко і продукція з козячого молока (йогурти, сметана, м'які сири, масло). Проаналізувавши цей сегмент ринку можна вийти на свою цільову аудиторію і налагодити збут української продукції в ЄС.

Для розробки фірмового стилю та рекламної кампанії нішових продуктів зверніться в КОЛОРО. Давайте створювати якісні продукти разом!

Економія - запорука виходу з кризи

Криза - причина шукати нові можливості. Він стимулює підвищувати якість продукції і модернізувати виробництво. Наприклад, Данон Україна рапортує про підвищення ефективності роботи компанії. Вони зробили ставку на поліпшення дистрибуції, оптимізували енергоспоживання і впроваджують сучасні технології замість використання газу. Компанія робить упор на зменшення залежності від валютних коливань. Директор Данон Україна говорить, що до цього вони йшли ще з часів кризи 2008 р Якщо тоді залежність від валютної складової була на рівні 70%, то зараз - 35%, і продовжує знижуватися.

Аналіз продуктів повсякденного попиту

Цікавою тенденцією є зростання сегмента великий упаковки молочних продуктів. Це пов'язано з тим, що купувати сімейну порцію дешевше, ніж маленький стакан. Також, спостерігається тенденція переорієнтування українського споживача на більш традиційні продукти: кефір, ряжанку, сметану, молоко. Вони дешевше йогуртів з добавками на кшталт ананаса, які коштують дорожче за рахунок свого імпортного походження. Цікаво, що росте споживання заквасок, деякі виробники відмовляються від виробництва кефірів в їх користь.

Зміни не страшні

Деякі підприємства можуть вибрати зміну вектора діяльності. Маркетингові дослідження показали, що великим попитом в Азії і Африці користуються сухе молоко і вершкове масло. Можливо, хтось піде цим шляхом. Ще одним світовим трендом 2016 р стало підвищення продажів товарів з високим вмістом жиру, в основному це стосувалося вершкового масла і сиру.

Докладний аналіз ринку молочної продукції ви можете знайти тут.

Аналіз ринку м'яса

У 2016 році українці збільшили споживання м'яса. Цифра склала 21,6 кг на людину в рік. Незначно збільшилася і виробництво м'яса. У період з січня по червень 2016 року було вироблено 1,5 млн. Тонн м'яса. Це на 1%, більше в порівнянні з аналогічним періодом 2015 року. Зростання кількості виробництва відбувався за рахунок збільшення обсягів продукції птахівництва на 6, 3%. А ось яловичини і свинини виробили менше на 0,5% і 3,6%.

Імпорт та експорт української м'ясної продукції в 2016 році зростає за рахунок м'яса птиці. Загальний експорт склав 103 тис. Тонн, що на 11% більше результатів за перші п'ять місяців 2015 року. А ось імпорт і експорт свинини сильно скоротився. Якщо говорити про свинину, то її експорт в період з січня по червень скоротився в 11 разів і склав 1,336 тис. (У 2015 році - 1,336 тис). Прибуток теж значно впала: з в 29,7 млн. Дол. в 2015 році до 1,958 млн. дол. в 2016 році.

Страви з м'яса

Україна імпортує в основному м'ясо птиці. Основні країни, які купують українське м'ясо: Єгипет, Ірак, Нідерланди. Імпорт склав 65 тис. Тонн, що на 14% більше показників 2015 року. Україна імпортує в основному свинину (30 тис. Тонн), м'ясо птиці - 27 тис. Тонн, в першу чергу з Німеччини та Польщі. З усього м'яса, яке споживають українці, на імпорт припадає 7%. Ціни на м'ясо в роздробі ростуть, піку вони досягли в червні 2016 року. Особливо сильно зросла ціна на свинину і баранину. Ціна на м'ясо птиці росла стабільно - щомісяця на 10%.

Виробники курячого м'яса восени підвищать ціни на продукцію. Вони аргументують це підвищенням собівартості курки. Це пов'язано і зі зростаючими тарифами. За даними Держстату на 10 червня вартість кілограма м'яса курячої туші склала 39,26 грн. Варто відзначити, що в Києві ціни набагато вище - більше 44 грн. за 1 кг. Влітку трохи падає попит на свинину. Це пов'язано з т.зв. «Сезоном овочів і фруктів».

Очікується, що в майбутньому продажу птиці продовжать своє зростання. З ковбасними виробами справи йдуть не так добре. Як і в інших сферах, собівартість продуктів збільшилася, і тепер ковбаса хорошої якості коштує занадто дорого. Споживачі віддають перевагу м'ясу.

З першого серпня 2016 року в силу вступають нові національні стандарти в м'ясній галузі. Вони врегульовані в рамках міжнародних і європейських нормативів. Це допоможе споживачам і захистів їх від маніпуляцій брендів. Виробникам тепер потрібно чітко вказувати в назві продукції «м'ясні продукти» або «м'ясовмісну».

М'ясо, вино, оливкова олія

Аналіз кондитерського ринку

Українська сфера кондитерських виробів одна з найбільш модернізованих і висококонкурентних. Вона є досить різновекторної і розвивається по-різному в кожному сегменті. Перший за обсягом сегмент борошняних кондитерських виробів. Борошняні кондитерські вироби йдуть в мінус - цей сегмент скоротився на 14,2% в порівнянні з попереднім роком. На другому місці вироби з шоколаду. На тлі кризи виробництво шоколаду скоротилося на 21,3% в 2015 році в порівнянні з 2014 і продовжує падати. Виробництво кондитерських виробів без какао навпаки зростає.

У період кризи споживачі віддають переваги більш дешевої продукції: крекери, пряникам, вафлям, карамельним і желейні вагові цукеркам. Як і інші галузі кондитерка постраждала від заборони ввезення виробів Росію та інші країни МС.

Солодке

За період з січня по липень 2016 року Україна експортувала шоколаду на 50,6 млн. Дол. (23,3 тис. Тонн). Імпорт шоколаду склав 28,3 млн. Дол., Що еквівалентно 6,2 тис. Продукції. Ці цифри менші за торішні. Основні країни, в які ввозиться український шоколад: Казахстан, Грузія, Білорусь. Завозять шоколад з Польщі, Німеччини, Нідерландів. Більше про сегменті українських шоколадних цукерок читайте в нашому аналізі.

В цілому для солодкої галузі характерні несолодкі прогнози. Купівельна спроможність населення падає, ціни ростуть, і виробництво теж зменшується. Попит зростає на недорогі кондитерські вироби, для них характерне зростання виробництва. Для компаній вихід може бути в нарощуванні експорту та пошуку нових ринків збуту. Найбільш перспективними є азіатські ринки, особливо Китай. В цьому напрямку розвиваються компанії Yarych і Бісквіт-Шоколад. Імпортер українських цукерок номер один у 2015 році - Казахстан.

Шоколад

Аналіз ринку безалкогольних напоїв

Ринок безалкогольних напоїв (БАН) один з тих, який впливає сезонність. Найбільшим попитом БАН користуються з середини весни і до початку осені. Попит на солодкі напої подає через зростання популярності правильного харчування і здорового способу життя. Альтернативу виробники шукають в створенні вітамінізованих і соковмісних напоїв.

Ринок безалкогольних напоїв висококонкурентний. За пальму першості боряться великі міжнародні бренди. У сфері безалкогольних напоїв зростає сегмент приватних торгових марок. У 2015 році ціна на безалкогольні напої виріс на 66% - один з найвищих показників зростання ціни серед всіх товарів.

Рекламне фото з кампанії Коли

У фасованих соків і сокових напоїв продажі падають. Це пов'язано в основному з підвищенням ціни через девальвацію гривні. Найвищі продажу мінеральних напоїв у вітчизняних виробників. Іноземні бренди значно відстають.

У сегменті БАН в Україні єдина категорія, яка показала зростання продажів - холодний чай. По-перше, через найбільш повільного зростання ціни на нього, по-друге - за рахунок виробництва великих упаковок, на яких випадає заощадити. Цей тренд збережеться і в майбутньому.

Також в найближчі п'ять-десять років на цю галузь буде впливати перегляд категорій шкідливих продуктів. У першій половині 2016 року вчені заявили про те, що давно було у всіх на вустах: цукор шкідливіше жиру. Це визнання явно вплине на ставлення до солодких напоїв в майбутньому. Уже сьогодні популярністю користуються соки без цукру, наприклад, продукція бренду Galicia. В майбутньому таких товарів буде більше.

Рекламное фото из кампании Пепси

Споживання газованих напоїв традиційно зростає в період глобальних активностей. Завдяки маркетинговим діям виробників під час футбольного чемпіонату, спортивних олімпіад, різноманітних літніх фестивалів у гігантів ринку (перш за все Coca-Cola Україна і Pepsi Україна) зростають продажі. Часто вони виступають спонсорами заходів, що гарантує монополію на продаж своєї продукції на ньому. Наприклад, Atlas Weekend 2016 і Pepsi. Спонсорами можуть виступати і компанії менших масштабів (для менших заходів).

Для розробки подібної рекламної акції зверніться в KOLORO. Довіртеся професіоналам!

Аналіз алкогольного ринку

Особливістю алкогольного ринку України є держрегулювання. Заводи з виробництва спирту знаходяться в державному володінні. Це породжує дві проблеми: корупцію всередині організації та неефективне управління підприємствами, які виробляють сировину. Укрспирт - монополіст і одноосібно регулярно підвищує ціни на акциз. У березні 2016 року акциз на міцні спиртні напої підвищився до 105,8 грн. за літр 100% спирту. Це спровокувало підвищення ціна на кінцевий продукт. Більшість вітчизняних виробників алкогольних напоїв виступають за приватизацію Укрспирту, так як вважають його роботу неефективною.

Пляшка вина

В Україні акцизний податок є авансом виробників державі. Таким чином, компанії виступають кредиторами держструктур. Через підвищення цін зростає ринок нелегального спиртного. Це невигідно виробникам і небезпечно для здоров'я споживачів. Тіньовий ринок алкоголю характеризується двома аспектами - нелегальними заводами з виробництва алкоголю та контрабандою. Через кризу обидва показники значно зросли.

На українському алкогольному ринку спостерігається падіння виробництва і продажів алкоголю. Однак це стосується ліцензованого продукту. А ось продаж сурогату в Україні в 2016 зросли. На українському ринку частка нелегального алкоголю становить 40% від усього виробництва.

У продажах в роздробі лідирують вітчизняні бренди, так як імпортний алкоголь продають з 300% націнкою. З 2016 спостерігається тенденція переходу споживачів на недорогі бренди. Це стосується всіх видів алкоголю - слабоалкогольних напоїв, пива, вина і лікеро-горілчаних виробів.

Вино

Таким чином поліпшити ситуацію може допомогти приватизація Укрспирту і посилення покарань за виробництво і реалізацію контрафактної продукції. Для винних виробників хорошим варіантом може стати перехід на штучні кірки - вони дешевші і якісніші. Це допоможе запобігти коркову хвороба вина, якої схильне 10% усієї виробленої продукції. У Новому світі більшість компаній давно замінили корок іншими матеріалами - синтетичним аналогом кірка, пластиковими та металевими ковпачки.

Аналіз ринку побутової хімії

Головні гравці ринку - великі компанії транснаціонального масштабу: Procter & Gamble, Henkel, Unilever і Reckitt Benckiser. Основною тенденцією в сфері побутової хімії можна назвати економію. Виробники адаптують свої продукти і рекламні кампанії до нового стилю життя споживачів.

Також на ринок побутової хімії вплинули економічні заходи Росії. Цікаво, що під заборону ввезення в РФ потрапило підприємство «ВІННИЦЯПОБУТХІМ» (бренди Вухатий нянь і Лотос), яке належить компанії Невська Косметика (Росія). Детальніше про товари і позиціонуванні бренду Вухатий нянь можна прочитати в статті про засоби дитячої гігієни.

побутова хімія та дівчата, які готуються прибирати

Основний попит припадає на пральні порошки, миючі засоби для посуду і чистячі засоби. Попит на інші категорії падає, по деяких позиціях падіння досягає 40%. Ринок побутової хімії зростає тільки через підвищення цін. Споживачі шукають вигоду і економію, це відбивається, наприклад, на пропозицію 5 в 1. Наприклад, порошок з уже включеними вибілючими засобами і захистом для пральної машинки. А Persil представили порошок, який обіцяє відпирати забруднення при температурі в 20 градусів. Швидше за все, майбутнє за багатофункціональними засобами.

Криза завжди змушує активізуватися і шукати нові виходи. Компанії, які як і раніше хочуть залишатися на плаву бачать в ньому нові можливості:

  • максимально оптимізувати роботу підприємств;
  • поліпшити логістику;
  • шукати більш ефективні маркетингові стратегії;
  • освоювати нові ринки збуту.

Для аналізу вашого підприємства і пошуку варіантів антикризових заходів зверніться в KOLORO. Ми завжди на крок попереду!

Контактная информация:

hi@koloro.ua

+38 (044) 223 51 20

Подготовил:

Ксения Ляшко

Маркетолог

56 голосов

Понравилась статья?
Оставьте свой голос :-)
comments powered by HyperComments

Похожие материалы

Бесплатная консультация. Звоните

сделать запрос
up-btn

Розкажіть нам про ваш проект

Отримайте консультацію вже зараз!

Спасибо за ваше сообщение!

КОНТАКТЫ

сподобались наші статті?

наші новини сподобаються також !