Молоко є одним з найбільш затребуваних продуктів на українському ринку. Любов до молочних виробів збереглася ще з незапам'ятних часів, коли до столу традиційно подавався глечик свіжого парного молока. Сьогодні сире молоко пити не рекомендується, оскільки в ньому можуть міститися шкідливі бактерії. Однак немає впевненості і в тому, що пастеризоване молоко вироблено згідно з інструкцією і відповідає стандартам якості. Подібна тенденція спостерігається і в сфері виготовлення молочних продуктів.
Брендінгове агентство KOLORO провело маркетингове дослідження ринку молочної продукції України, в результаті якого були проаналізовані такі показники як: портрет споживача, структура споживання, рейтинг виробників продукції даної сфери, детальна характеристика провідних виробників молочних виробів, загальні тенденції ринку, а також прогноз на 2016 рік.
Класифікація молочної продукції
- молоко пастеризоване;
- сухі вершки;
- рідкі вершки;
- згущене молоко;
- кисломолочні продукти (сир, сметана, йогурт, ряжанка, кисле молоко);
- вершкове масло;
- сири;
- казеїн;
- лактоза;
- біопродукти (біокефіри і біойогурті);
- десерти.
Протягом 2015 року в Україні найбільше було вироблено пастеризованого молока (45%), на другому місці кисломолочні продукти (25%), на третьому - сири (15%).
Факторы, которые влияют на формирование рынка молочной продукции
Внутрішні чинники:
- середній удій молока в день;
- кількість поголів'я корів;
- використання сучасних технологій при виробництві молочної продукції.
Зовнішні фактори:
- стан економіки країни;
- політика держави (зовнішньоекономічна, фіскальна, аграрна і т.д.);
- заходи, вжиті іншими країнами (заборона на ввезення кисломолочної продукціїта ін.).
Загальні тенденції ринку молочної продукції в Україні
Результати аналізу молочного ринку України, який регулярно проводиться, починаючи з 1991 року, показують загальну тенденцію до уповільнення розвитку сфери виробництва молочних продуктів. Це пов'язано в першу чергу з деструктивними процесами в сфері економіки, постійною нестачею грошей на впровадження сучасних технологій, виробництво неякісної продукції.
Підвищення цін, скорочення виробництва
Дана тенденція особливо чітко простежується в останні кілька років. У 2012 році, коли, здавалося б, ситуація на ринку молока трохи стабілізувалася, почалася «сирна війна» з Росією, що призвело до перенасичення вітчизняного ринку сировиною. В результаті ціни на молоко різко впали, господарства масово зменшували свої стада, щоб скоротити удій молока.
Тенденція до масового вирізання великої рогатої худоби збереглася в наступні роки, тільки ціна на молочну сировину почала зростати. У 2015 році виробництво молока скоротилося на 4% в порівнянні з попереднім роком. Таке зниження пояснюється, перш за все, тимчасовою окупацією Кримського півострова, куди регулярно здійснювалися поставки молочної продукції, а також «заморожуванням» молочного ринку в зоні проведення АТО.
На тлі цих процесів триває скорочення виробництва молока. Правда, в окремих сферах спостерігається позитивна динаміка - за період з січня по квітень 2015 року на господарських підприємствах удій молока склав 852, 3 тис. Тонн - на 2,0% більше ніж за попередній період. Однак в цілому ситуація залишається нестабільною.
Невтішна якість молочної сировини
Молочні продукти, які виробляються в Україні, все ще далекі від європейських стандартів якості. Це стосується всіх видів «молочки», починаючи від найбільш купованих кисломолочних продуктів і закінчуючи морозивом і йогуртами.
Причина незадовільної якості молочної продукції полягає в тому, що більшість підприємств так і не перейшли до високотехнологічного виробництва.
Наприклад, станом на 2014 рік в Україні функціонувало 266 молокопереробних заводу. Тільки третина підприємств випускають продукцію, яка відповідає вимогам Європейського союзу. Дана тенденція зберігалася протягом усього 2015 року.
Експорт: переформатування
Закриття російського ринку, на який припадало близько 85% експорту молочної продукції з України, примушує вітчизняних виробників шукати нові ринки збуту. Якщо кисломолочна продукція ще експортується в Казахстан і Грузію, то підприємствам з виробництва твердих сирів доводиться або змінювати асортимент продукції, що випускається, або підганяти виробництво під європейський формат.
Однак ситуація з експортом української «молочки» в Казахстан ще під питанням, оскільки Росія ввела заборону на транзит продуктів з України через свою територію. На сьогоднішній день основним імпортером вітчизняної молочної продукції є Білорусь.
Що стосується розширення зони вільної торгівлі з ЄС - тут відзначаються позитивні зміни. За словами Олексія Павленка, міністра аграрної політики і промисловості, починаючи з 10 січня 2016 года 10 українських виробників можуть експортувати молочні продукти в Європу. У список увійшли:
- ТОВ «Люстдорф»;
- ТОВ «Молочний дім»;
- ПАТ «Житомирський маслозавод»;
- філія ПАТ «Яготинський маслозавод» «Яготинське для дітей»;
- ПрАТ «Лакталіс-Миколаїв»;
- ТОВ «Гадячсир»;
- Недригайлівський сирцех філії «Роменський молочний комбінат» ПП «Рось»;
- філія «Роменський молочний комбінат» ПП «Рось»;
- ПАТ «Золотоніський маслоробний комбінат»;
- філія «Менський сир» ПП КФ «Прометей».
Портрет споживача
Основним покупцем кисломолочної продукції є жінки у віці від 30 до 55 років, рівень зарплати яких перевищує 3000 грн, часто домогосподарки, кількість осіб в сім'ї - 2-3.
З чоловіками ситуація трохи інша. Основна вікова категорія тут значно молодше - 25-35 років, з рівнем доходу вище середнього і кількістю членів сім'ї - 3 особи.
Лідери споживання: питне молоко - на них припадає 50% всіх продажів. Решта 35% продажів належить кисломолочним продуктам, 15% - йогуртам і молочним десертів.
Фактори, які впливають на вибір молочної продукції:
- Корисність продукту.
- Термін придатності (чим менше продукт може зберігатися, тим більше він натуральний).
- Склад продукції (відсутність барвників, консервантів і шкідливих речовин).
- Привабливість упаковки.
- Виробник.
Рейтинг виробників молочної продукції в Україні
Найбільшим виробником молочної продукції як і раніше залишається компанія «Данон», дохід якої складає більше 2,5 млрд грн. На другому місці «Терра-Фуд» з річним доходом близько 23 млрд грн. Замикає трійку лідерів компанія «Техмолпром», фінансовий стан якої за рік досяг 1,7 млрд грн.
Ось так виглядає рейтинг вітчизняних виробників молочної продукції:
- «Данон».
- «Терра-Фуд».
- «Техмолпром».
- «Гадячсир».
- «Вімм-Білль-Данн Україна».
Лідери ринку молочної продукції
«Данон Україна» - на даний момент найбільше підприємство з виробництва молочної продукції. На ринку України вже 15 років. Спеціалізується на виготовленні кисломолочної продукції, йогуртів. Бренди компанії:
- «Веселий пастушок»;
- «Актіаль»;
- «Актімель»;
- «Даніссімо»;
- "Маша і Ведмідь";
- «Простоквашино»;
- «Растишка»;
- «Смішарики»;
- «Тьома»;
- «Живинка».
«Терра-Фуд» - група компаній, яка займається виробництвом молочної і м'ясної продукції, також є власний агропромисловий комплекс. Асортимент готових продуктів варіюється від виготовлення вершкового масла до виробництва рослинно-вершкових сумішей, лідер в сегменті преміальної молочної продукції. Основні бренди:
- «Тульчинка»;
- «Ферма»;
- «Золотий резерв»;
- «Вапнярка»;
- «Лауреат»;
- «Сорочинське»;
- «Щедра долина»;
- «Ферма»;
- «Біла лінія»;
- «Premialle».
«Техмолпром» - один з найпотужніших виробників згущеного молока, вершків. Великий експортер молочних консервів за кордон. Торгові марки, під якими випускається продукція компанії:
- «Білики»;
- «Омка»;
- "Альпійські луги";
- «Молочні дари»;
- «Наше молоко»;
- «Смілка»;
- «Гадячмолоко»;
- «Техмолпром»;
- «милі»;
- «Sweet Tooth».
Прогноз на 2016 рік
Експерти дотримуються єдиної думки: в цьому році на ринку виробництва молочної продукції істотних змін чекати не варто. Швидше за все, кількість удою молока буде скорочуватися, що може привести до значного подорожчання «молочки».
Є перспектива виходу української молочної продукції на європейські ринки, про це заявили в Мінагрополітики. Українських виробників давно привертає ринок Європи, другий за місткістю після американського. Ціни на «молочку» в Європі на порядок вище, ніж в Україні, що дозволить вітчизняним компаніям збільшити рівень доходу.
Однак головною проблемою молочного ринку України, як і раніше є модернізація виробництва.
Отже, до особливостей вітчизняного молочного ринку можна віднести:
- Нестача якісної молочної сировини;
- Недостатня кількість ринків збуту продукції;
- Низька технологічність виробництва;
- Падіння рівня внутрішнього споживання;
- Неструктуроване виробництво і брак кооперації.
Основні завдання в сфері виробництва молочних продуктів:
- Підвищення якості продукції;
- Пошук унікальної експортної пропозиції;
- Гармонізація з нормами і вимогами ЄС.