Обсяги виробництва м'ясоковбасної продукції в Україні
Три роки тому збитки понесли всі галузі української промисловості. М'ясоковбасне виробництво не стало винятком. Відповідно до маркетингових досліджень «Колорит» на те є 3 причини:
- зниження платоспроможності населення;
- російське продовольче ембарго;
- низькі річні квоти на експорт товарів в ЄС. За кожну тонну понад квотою потрібно платити мито в розмірі одна тисяча двадцять чотири євро.
Але, починаючи з січня 2016 року, ситуація поліпшується - обсяги виробництва зростають.
Згідно з даними Держстату в січні 2017 року було вироблено 4,3 тис. тон свіжого і охолодженого м'яса великої рогатої худоби, що на 44,2% більше, ніж в січні 2016 року. Обсяги виробництва замороженого м'яса за той же період зросли на 41,7% (з 0,7 тис. тон до 1,2 тис. тон).
М'яса свинини в Україні виробляється приблизно в 6 разів більше, ніж м'яса великої рогатої худоби (ВРХ). У цій галузі також простежується позитивна динаміка нарощування обсягів виробництва. У січні 2016 року було вироблено 17,7 тис. Тон свіжої та охолодженої свинини. У січні 2017 - 19,1 тис. Тон, що на 7,3% більше. Що стосується замороженої свинини, на початку 2016 року обсяги досягли 1,2 тис. Тон, а до травня 2017 року виробництво зменшилось на 16,7% (до 1,0 тис. Тон).
М'ясо свійської птиці - головний український м`ясопродукт. Його виробляють в 15 разів більше, ніж м'яса великої рогатої худоби, і в 4 рази більше свинини. Обсяги виробництва свіжого і охолодженого м'яса свійської птиці з січня 2016 збільшилися на 23,2% (з 56,2 тис. Тон в січні 2016 року до 73,2 тис. Тон в січні 2017 року). А ось виробництво замороженого м'яса свійської птиці має негативну динаміку. У січні 2016 року українські промисловці поставляли на ринок 20 тис. Тон, а в січні 2017 це число знизилося до 17,5 тис. Тон, тобто на 12,5%.
Розрізняють такі типи ковбасних виробів:
У січні 2016 року в Україні було вироблено 16,7 тис. Тон ковбасних виробів. За рік ми збільшили цей показник до 18,4 тис. Тон, тобто на 10,2%.
Можна зробити висновок, що м'ясо-ковбасних промисловість повільно, але впевнено виходить з кризи: обсяги виробництва зростають. І, як наслідок, збільшуються споживання м'ясних продуктів і обсяги експорту.
Читайте також:
Портрет споживача м'ясної та ковбасної продукції
Скласти портрет споживача м'ясної та ковбасної продукції досить складно, тому що це - товари масового споживання.
Неодружені чоловіки найчастіше купують ковбаси або м'ясні напівфабрикати в упаковках 200-500 грам. Жінки у віці від 25 років, як правило, набувають свіже м'ясо у великих упаковках (від 800 грам).
Люди з низькою платоспроможністю (студенти, пенсіонери, бюджетники) купують м'ясні та ковбасні вироби рідко - 2-3 рази на місяць.
Найбільш популярна продукція серед українців різного віку і соціальних статусів - свіжа курятина. Її вибирають з-за низької калорійності (у порівнянні зі свининою) і прийнятної ціни (у порівнянні з яловичиною).
Ринок м'яса і ковбас: імпорт
За останні 6 років обсяг м'яса птиці, яке ввозиться з-за кордону в Україну, збільшився. У 2011 році в Україні імпортували 61096 тон, а в 2016 ця цифра зросла до 83 296 тон.
Що ж стосується м'яса ВРХ, свинини і ковбасних виробів - обсяг імпортних товарів в порівнянні з 2011 роком зменшився на 2036 тонн (58,1%), 83369 тон (96,7%) і 2926 тон (88%) відповідно.
Аналогічні тенденції можна побачити на діаграмі в доларовому еквіваленті.
Ринок м'яса і ковбас: експорт
Найбільше за кордон експортується м'яса свійської птиці. У 2016 році цей показник досяг 240 163 тони. Що на 79,3% більше, ніж в 2011 році.
Також за 6 років зросли обсяги експорту м'яса великої рогатої худоби: з 12993 тон до 35084 тон (на 37%).
А ось обсяги свинини і ковбасних виробів, що йдуть на експорт, мають негативну тенденцію. Поставки м'яса свинини з 2011 року впали на 25,3%, ковбасних виробів - на 12,2%.
Діаграма експорту м'ясо-ковбасних виробів в доларовому еквіваленті.
Головні гравці українського м'ясного ринку
1. Миронівський хлібопродукт
До складу агропромхолдингу входять кілька виробників м'ясної продукції: Наша Ряба, фуа-гра, Chateau Galicia і Сертифікований ангус.
Фото. Продукція Миронівського хлібопродукту: фуа-гра, Наша Ряба і Chateau Galicia
У 2015 році Миронівський хлібопродукт займав 40,7% м'ясного ринку України. Також компанія під ТМ Qualiko експортує продукцію в 65 країн світу.
2. Комплекс «Агромарс»
Реалізує курятину під франчайзингової ТМ «Гаврилівські курчата». Частка на українському ринку - 9,2%. Експортує м'ясо в Німеччину, Голландію, Ірландію і Ірак.
Фото. Продукція ТМ «Гаврилівські курчата»
Також важливими гравцями ринку є компанія «Агро-Овен» (бренд «Золотко»), АПК Інвест (бренд «М'ясна весна»), АПГК Дніпровська (бренд «Знатна курка»), Володимир-Волинська птахофабрика (бренд «Чеботурочка - селянська курочка »), фермерське господарство« Улар ».
Головні гравці українського ковбасного ринку
1. М'ясна фабрика «Фаворит плюс»
Фабрика випускає продукцію під трьома торговими марками: «Ковбасний ряд», «Добров» і «М'ясна лавка». У 2016 році підприємству належало 14,2% обсягу ринку ковбасних виробів. Виробничі потужності знаходяться в смт. Ювілейне (Дніпропетровська область). Під кожною торговою маркою випускаються товари різного цінового сегмента.
Фото. Продукція фабрики «Фаворит Плюс»
2. Глобинський м'ясокомбінат
Виробництво знаходиться в Полтавській області. М'ясокомбінат впевнено нарощує оберти: за перше півріччя 2016 року обсяги виробництва збільшилися на 11% у порівнянні з першим півріччям 2015 року.
Продукція: варені, варено-копчені, напівкопчені, сирокопчені та сиров'ялені ковбаси, сосиски, сардельки, шинка, м'ясні делікатеси, ковбаски для смаження, м'ясний хліб і паштети.
Продукція Глобинського м'ясокомбінату
Всі етикетки виконані в червоних тонах. Текстовий логотип розміщений всередині патерну у вигляді сонячних променів. На кожній ковбаски виробник нагадує, що продукція відповідає світовим стандартам.
Компанія також має м'ясну лінійку преміум-класу - сиров'ялені ковбаси «Італійські традиції». На білій лаконічною упаковці розміщений прапор Італії.
3. М'ясокомбінат «Ятрань»
Підприємство знаходиться на території Кіровоградської області. Асортимент ковбасних виробів становить понад 200 найменувань, серед яких: варені, сирокопчені, варено-копчені та напівкопчені ковбаси, сосиски, сардельки, паштет і навіть пельмені з варениками.
У 2016 році ТМ «Ятрань» стала переможцем дегустаційного конкурсу World Food Ukraine.
«Ятрань» випускає дві спеціалізовані серії продукції: «Пікнік» і «Ятранчік». Перша - асорті з сосисок вагою 410 грам. Друга - серія, розроблена спеціально для дітей - в складі зменшено кількість жирів, спецій і солі, повністю виключено вміст сої і барвників.
Фото. Продукція м'ясокомбінату «Ятрань»
Також серед головних гравців ковбасного ринку: ПрАТ «Український Бекон», ПрАТ «Кременчукм'ясо», Салтівський м'ясокомбінат, м'ясна фабрика «Алан».
Тенденції м'ясоковбасної ринку України
Останні 3 роки українська економіка переживає не кращі часи, і м'ясо-ковбасних виробництво не стало винятком. Передумови до зниження виробництва такі:
- Зростання вартості сировини, що тягне за собою підвищення вартості готової продукції.
- Відхід з ринку кримських підприємств і покупців.
- Тимчасовий простій підприємств в Донецькій області.
- Зниження купівельної спроможності через інфляцію.
- Частковий перехід підприємств у тіньову економіку. Збуваючи продукцію на ринку, дрібні виробники ухиляються від сплати податків.
Не дивлячись на перераховані вище фактори, підприємці знайшли вихід, запустивши лінії виробництва бюджетних продуктів і налагодивши експорт в країни Азії та Африки.
Починаючи з січня 2016 обсяги виробництва м'яса свійської птиці та м'яса ВРХ стабільно збільшуються. А ось виробництво свинини і ковбаси за останні два роки просіло.
Розглянемо кожну галузь окремо.
Ринок курятини
За останні 1,5 року обсяг виробництва курятини збільшився. Основний приріст дають великі виробники, але в сільських господарствах теж простежується тенденція до нарощування обсягів. За даними Українського клубу аграрного бізнесу в 2016 році фермери виробили на 0,8% більше курячого м'яса, ніж в 2015 році.
У травні 2017 року, вперше після введення російського ембарго, показники виробництва і експорту відповідали рівню докризового 2013 року.
Підприємцям вдалося вибратися з кризи, тому що вони заздалегідь почали шукати виходи на ринки Азії та Африки.
Україна також зацікавлена в експорті курятини в західну Європу, але квоти в розмірі 16 тис. Тон для охолодженого і 20 тис. Тон для морозива м'яса роблять поставки фінансово невигідними - за ввезення кожної тони понад квоту необхідно доплачувати. Українські підприємці намагаються вирішити цю проблему шляхом будівництва власних цехів по переробці продукції в Європі.
Ринок великої рогатої худоби
Обсяги виробництва м'яса ВРХ ростуть. А ось обсяги експорту знижуються. Це можна пояснити роботою дрібних фермерських господарств, які забезпечують м'ясом лише внутрішній ринок.
Ринок має великі перспективи, так як Україна може експортувати яловичину і телятину в країни Близького Сходу. Цей ринок на 75% залежить від поставок товарів з-за кордону і не обмежений релігійними причинами (свинина, наприклад, навряд чи буде популярна в мусульманському регіоні). Про результати такої співпраці можна буде говорити не раніше кінця 2018 року, так як в лютому 2017 наш продукт вперше з'явився на ринках Іраку.
Ринок свинини
На ринку свинини все не так райдужно. Хоч обсяги виробництва і виросли на 15% в порівнянні з початком 2016 року, але кількість експортованих товарів з кожним роком зменшується.
Відмова від української свинини обумовлений трьома причинами:
- епідемія африканської чуми, що зменшила кількість поголів'я свиней;
- заборона на поставки в Російську Федерацію, яка до 2014 року була основним ринком збуту;
- в країнах ЄС є жорсткі норми по контролю якості, які поки що не можуть задовольнити українські виробники.
Хороша новина - Україна почала експортувати свинину на ринки Вірменії, В'єтнаму, Грузії, Китаю і Казахстану, але поки що обсяги занадто малі.
Ринок ковбасних виробів
В умовах кризи населення не поспішає купувати ковбасні вироби. Усередині країни ковбаси не затребувані, експорт за кордон - ще не налагоджений. Тому виробники зазнають збитків.
У 2017 лідери галузі зайнялися переобладнанням заводів. В майбутньому це дасть можливість виробляти товари, які відповідають європейським нормам якості і будуть придатні для експорту за кордон.
Тенденції в дизайні упаковки м'ясних і ковбасних виробів
1. Видимість відмінна
Бренд Cleaver має просту маркування, що допомагає споживачам зрозуміти, який саме продукт лежить на полиці. Прозора плівка допоможе візуально впевнитися в якості купується м'яса.
Фото. Продукція м'ясного бренду Cleaver
2. Нестандартна упаковка для нестандартно продукту
Місія компанії Beyond Meat - повністю замінити тваринний білок рослинними білками. Вони випускають продукти, які на смак не відрізниш від справжнього м'яса, і упаковка просто «кричить» про це. На етикетці зображений метафоричний колаж - рослинна їжа викладена у формі силуету курки. На передній панелі упаковки є віконце, через яке видно продукт. Лотки, в яких знаходиться «рослинне м'ясо» ідеально підходять для вторинної переробки і багаторазового використання.
Фото. Продукція бренду Beyond Meat
3. Графічна елегантність
Коко Шанель одного разу сказала: «Розкіш не в багатстві, а у відсутності вульгарності». Компанія Extrem Puro Extremadura, яка випускає м'ясні продукти з іспанської чорної свині, розробила лаконічний дизайн упаковки. Використана мінімальна колірна палітра і так звана «ієрархія» друкованих елементів.
Фото. Продукція бренду Extrem Puro Extremadura
Читати також:
4. Пегас в продукті і на упаковці
Українська студія інтер'єру Polaris вирішила використовувати ковбаску в якості подарунка постійним клієнтам. Вони розробили казковий дизайн упаковки, в якому абсолютно відсутні «м'ясні» мотиви. Такий дизайн відмінно підходить для подарункових варіантів, але його навряд чи оберуть для щоденних покупок.
Фото. Подарункова ковбаса від Polaris
5. Фотоакценти
Яскраві життєві моменти лежать в основі дизайну упаковки ТМ «Північно-Захід». На відміну від попереднього варіанту упаковка має прозорі ділянки, які дають можливість покупцеві оцінити продукт.
Спеціальні текстові маркери як «з Петербурга» або навіть сама назва «Північно-Захід» вказують на територіальну приналежність бренду і допомагають клієнтам ідентифікувати місцеві продукти на полицях супермаркетів.
Фото. Продукція ТМ «Північний Захід»
Якщо ваш особливою продукт заслуговує особливої упаковки, ви можете звернутися в брендінгове агентство «Колорит». Ідеї - наші, прибуток - ваша.