Девальвація гривні, політична ситуація і зростання цін - основні фактори зміни попиту на товари загального вжитку, в першу чергу - продукти харчування. Маркетингові дослідження попиту показують рівень добробуту нації та вектор розвитку країни. Крім того, дослідження ставлення споживачів до різних товарних групах - важливий інструмент побудови ритейл-брендінгу компанії в сфері АПК та продуктового господарства. Своєчасне виявлення падіння попиту на продукти харчування дозволяє скоригувати маркетингову стратегію і позиціонування бренду.
Ми провели дослідження переваг споживачів ринку продуктових товарів і виділили 6 тенденцій споживачів України.
Для того щоб замовити аналіз споживачів продуктів харчування України зверніться в компанію KOLORO. Наш менеджер проведе безкоштовну консультацію. Контактна інформація: +38044223 51 20.
Тенденція №1: падіння попиту на продукти харчування першої необхідності
У 2015 році серед українських споживачів зафіксовано падіння купівельної спроможності на 16-32% (тут і далі - в порівнянні з 2014 роком) на необхідні продукти харчування. Причиною цього стало зростання споживчих цін на 43,3% за 2015 рік. Рекордно піднялася вартість на необхідні і корисні продукти - овочі (на 67,7%), яйця (59,4%) і цукор (69,8%). Зростання цін на цукор обумовлено низьким урожаєм цукрових буряків в 2015 році. Українці відмовляються від таких продуктів, як м'ясо та птиця (падіння попиту на 16%). До того ж, подорожчали овочі і риба, і їх споживання скоротилося на 20 і 33% відповідно.
Згідно з останніми прогнозами, ціни на продукти харчування можуть піднятися ще на 40% до кінця 2016 року. Поки що основний стримуючий фактор росту цін - низька купівельна спроможність. На продукти, до яких українці вже втратили інтерес, виробники не зможуть підвищити ціни. Наприклад, на свинину попит впав, і ціни практично не рухаються. Одночасно з цим зріс попит на бюджетне м'ясо - курятину, що вплинуло на зростання цін в даному сегменті.
Ціновий фактор впливає на попит серед найменш захищених груп споживачів: прожитковий мінімум (1399,00 грн. На 06.07.2016) ледь покриває найсуворішу дієту, яка становить 70-80% від звичного споживання. На найдешевше харчування в 2015 році йшло 982 грн. в місяць.
Тенденція №2: «заїдання» проблем - збільшення попиту на товари з високою калорійність
З падінням попиту на корисні і необхідні продукти, зросло споживання цукру, картоплі та хліба. У 2015 році їх кількість на одну людину перевищило норму в півтора рази. У той же час середня калорійність продуктів за день практично не змінилася. Корисні продукти просто замінили висококалорійними і ситними. Однак подорожчання дизельного палива вплине на вартість цих та ряду інших с / г продуктів. Така ситуація призведе до скорочення їх споживання до кінця 2016 року.
Тенденція №3: «наїдання» хвороб - шкідлива тенденція серед споживачів України
Ми є те, що ми їмо
(Гіппократ)
Харчування - це фактор, який на 50% визначає стан здоров'я. А здоров'я українців тане на очах - споживання необхідних і корисних продуктів харчування відстає від медичних рекомендованих норм на 40-60%. Тільки за 2015 рік рівень споживання м'яса впав до 56 кг / рік при нормі в 80 кг. Молочних продуктів стали є на 41% нижче норми, фруктів і ягід - на 42%, риби - на 45%. А того ж хліба - на 7% більше, картоплі - на 14%.
Такий раціон може позначитися на здоров'ї нації, і українці почнуть хворіти все частіше. Неправильне харчування і підвищений рівень стресу посприяють розвитку захворювань шлунково-кишкового тракту, серцево-судинної та нервової систем, а також цукрового діабету. У 2015 році почастішали випадки отруєнь, що може бути викликано переходом до більш дешевим і менш якісним продуктам.
У брендінговому агентстві KOLORO (Україна) ви можете замовити дослідження ринку і споживачів вашої категорії товарів. У нас унікальний комплексний підхід до проведення досліджень і ми не втрачаємо жодної важливої деталі. Детальніше про проведення досліджень переваги споживачів на ринку продуктів читайте тут.
Тенденція №4: органічні продукти - товари високого попиту
Біопродукти - це такі продукти харчування, які отримують без використання синтетичних пестицидів, добрив. Для готової продукції заборонена пост-обробка, яка знижує поживні властивості продукту. До початку 2016 року в Україні зареєстровано 210 сертифікованих органічних с / г підприємств. За 2015 рік споживання органічних продуктів досягло $ 19,1 млн. Зростаюча кількість фермерів, які інтегрують зелені технології в своє господарство, і зростання інвестицій в дану сферу підкріплюють популярність органічного виробництва.
Вони придбали свою популярність завдяки сучасному буму на здорове харчування. Потенційні споживачі - люди, які піклуються про своє здоров'я, ведуть здоровий спосіб життя або змушені його вести через дотримання дієти. До рівня західних показників Україні ще далеко, проте тенденція вже добре простежується.
Органічне землеробство дозволяє отримувати продукти високої якості, проте тут є істотний недолік - ціни на такі продукти вище через низьку продуктивності виробництва, високої трудомісткості, незначного терміну зберігання. До того ж, відмова від використання традиційних систем захисту рослин від шкідників вимагає задіяння інших, більш складних і менш ефективних способів. Тому головним фактором, що впливає на зміну попиту в цьому сегменті, є платоспроможність населення.
Для того щоб претендувати на гордий значок «organic», компанія зобов'язана отримати відповідний сертифікат, а продукція проходить перевірку на відсутність пестицидів та інших токсичних засобів. Відрізнити органічний продукт від інших споживачам допомагає маркування. Також існують спеціалізовані магазини, в яких можна придбати тільки еко-товари.
Ринок еко-товарів представлений як українськими, так і багатьма зарубіжними брендами. Вже сьогодні українські споживачі можуть вибирати серед vegan, gluten-free, natural і інших продуктів. Дослідження споживачів цих товарів показує високу лояльність покупців не до брендам, а до сегменту в цілому. Одного разу купивши продукти під значком «organic» і задовольнившись якістю, покупці віддаватимуть перевагу саме їм.
Тенденція №5: фактори попиту на товари local food
Для жителів європейського регіону місце виробництва - це один з ключових чинників, які впливають на вибір товару (до 35%). При цьому споживачі вибирають або локальні, або глобальні бренди. В Україні також збільшився попит на товари local food - їжу місцевого виробництва. Такі продукти вирощуються на найближчих фермерських господарствах в межах декількох сотень кілометрів. З огляду на, що чорноземи займають 27,8 млн. Га, вирощування практично всіх необхідних місцевих продуктів можливо в будь-якій точці України.
Є кілька причин зростання популярності місцевої їжі серед українців.
- Тренд сталого розвитку: екологічне мислення робить з жителів усвідомлених споживачів, які піклуються про майбутнє своїх дітей. Місцеве виробництво дозволяє економити енергоресурси на транспорт і знижувати рівень забруднення.
- Зниження ціни за рахунок можливості отримувати продукти відразу від виробника, без необхідності платити посереднику (магазину або супермаркету).
- Підвищення попиту на здорові еко-продукти: заможні українці стали більше дбати про своє здоров'я. Продукти, вирощені на місцевих ринках, вважаються корисними і чистими.
- Національна гордість: патріотично налаштовані жителі вважають за краще купувати не тільки звичайні овочі та фрукти, а й цікаві соуси, джеми, пасти, цукерки, різні вироби легкої промисловості саме зроблені в Україні. Для кожного п'ятого українця почуття патріотизму - це вирішальний фактор попиту на товари local food.
В Україні існує багато магазинів, де споживачі можуть придбати товари місцевого виробництва. Наприклад, «Дідо. Правдива їжа »зі Львова мають мережу постачальників свіжого м'яса, яєць і молочних продуктів з області. В інформації про виробників вказані дані про місце знаходження ферми і тип продукції. «Місцева їжа» - ще один магазин здорової їжі з Києва, який поставляє набори local food від різних місцевих брендів. В Одесі цей напрям розвиває магазин EatLocal, який пропонує споживачам високоякісні молочні продукти.
Хочете дізнатися більше про перспективи розвитку бізнесу в сфері local food - з цифрами і графіками? Замовте дослідження споживачів цього сегменту товарів в компанії KOLORO. Якщо коротко - це добре розвивається сегмент, але решта - за завісою секретності.
Дистрибуцією своїх товарів по Україні також займаються окремі виробники товарів. Арахісове масло «ТОМ» поставляють по всій Україні зі Львова, соуси і гострі пасти - з Києва від «Mr. Caramba». І навіть морозиво можна купити у Mr. Pops Ukraine. Також продукцію local food поставляють в мережі ресторанів, про що неодмінно будуть проінформовані клієнти закладу. Наприклад, в ресторані «Журавлина & Брюква» можна замовити тарілку карпатських твердих сирів прямо з Селиська і Ізавской сироварень.
Коли вибирають глобальні бренди
Існує п'ять ключових факторів, що впливають на формування попиту локального або глобального бренду. Найпоширеніша причина вибору глобального бренду - вигідну цінову пропозицію (42%). У багатьох випадках споживачі все ще віддають перевагу глобальним брендам, особливо це стосується категорії підгузників, дитячого харчування, сумішей та інших дитячих товарів. Детальніше про аналіз ринку дитячих засобів гігієни читайте в нашому дослідженні. Інноваційні рішення глобальних брендів, що займаються випуском бритв, шампунів, косметики, дезодорантів, зубних паст і мила також впливають на вибір товару споживачами.
Тенденція №6: мінлива хмарність в сегменті преміум
Більше 50% споживачів продуктів преміум-сегмента - це українці з рівнем доходу вище середнього. Вони не зрадили своїм звичкам купувати якісні та дорогі продукти харчування. Однак близько 25% становлять середньозабезпечені споживачі, які зрідка купували товари з сегмента преміум. На тлі загального падіння платоспроможності, вони були змушені відмовитися від таких товарів як дорогу каву, шоколад і бутильована вода на користь дешевих аналогів. У той же час через девальвацію гривні, покупці, які отримують доходи у валюті, мають можливість купувати більше і перейти від середнього сегмента до преміум.
Резюме
Зростання цін і девальвація гривні призвели до падіння купівельної спроможності українців. В першу чергу вони стали купувати менше необхідних і корисних продуктів в економ-сегменті. В цей же час збільшився розрив між середнім ціновим сегментом і преміум-класом. Заможні українці купують більше і краще, коли малозабезпечені верстви населення ледь витримують сувору дієту. Усвідомленість українців і бажання підтримувати сталий розвиток привели до зростання попиту на органічні продукти і local food.
Зверніться в компанію KOLORO і замовте дослідження споживачів продуктів харчування, що цікавить вас категорії. Термін проведення маркетингового дослідження становить 14 днів і забезпечить вас найбільш повною інформацією про стан ринку.