Сучасний споживач, здійснюючи покупки, потребує не тільки сам товар чи послугу, але перш за все, отримання деякого досвіду і вражень у процесі придбання. Для того щоб ваш магазин зміг забезпечити покупцям новий споживчий досвід і емоції, йому необхідний ритейл-брендінг.
Що таке рітейл-брендінг?
Рітейл-брендінг – це створення бренду для мережі магазинів - це самостійний вид брендінгу в роздрібній торгівлі.
Створення бренду в рітейл вимагає наявність стратегії та грамотно вибудуваної системи комунікації зі споживачем, завдяки яким ритейл бренд переконує споживача віддати перевагу вашому продукту, а не звичному продукту іншої торгової марки.
Головне завдання ритейл брендінгу полягає в переконанні споживача в тому, що саме ваш продукт або послуга краще існуючих аналогів. Брендінг в роздрібній торгівлі спрямований на побудову чіткої місії вашої компанії, створення її унікальних цінностей і стратегічний цілей. А також на «олюднення» вашого бренду, для того щоб він став ближче до споживача, за рахунок створення особливої атмосфери і вражень, одержуваних в торговій точці, а також будуючи «особливих ритуалів» здійснення покупки.
Кому і навіщо потрібен ритейл брендінг?
Всі компанії в сфері рітейлу сьогодні здійснюють свою діяльність в умовах жорсткої конкуренції, надлишку пропозиції на ринку і блискавично мінливих умовах ведення бізнесу. Лояльність розсіяних в таких умовах споживачів роздобути куди складніше, ніж коли б то не було.
Ще не так давно успіх торгових підприємств визначався кількістю торгових точок і їх зручним місцем розташування, сьогодні все набагато складніше.
Згідно з останніми дослідженнями, проведеними фахівцями нашого брендінгового агентства KOLORO, в сфері ритейл:
- 50% покупців при здійсненні покупок розраховують на професійну допомогу, при цьому в якості рекомендації можуть виступати рада продавця, реклама, POS-матеріали, грамотна викладка товару та інше.
- 73% клієнтів при виборі товару звертаються за консультацією до продавця.
- Продуманий дизайн товарних відділів підвищує обсяги продажів в середньому на 30-35%, грамотна викладка товару - на 15%, застосування фірмового стилю в оформленні роздрібної мережі - підвищує впізнаваність ритейл бренду на 85%, комплексне застосування технологій ритейл-брендінгу стимулює зростання продажів бренду - на 123%.
Правильний ритейл-брендінг на прикладі
Що таке правильний ритейл-брендінг? Це той брендінг, витрати на який швидко окупаються, а проведені заходи і нововведення приносять «солодкі» плоди у вигляді зростаючого прибутку.
З чого почати створення бренду в ритейлі і як нічого не упустити давайте розбиратися разом і на конкретному прикладі.
Умовно етапи і технології ритейл брендінгу можна розділити на наступні:
Маркетингові дослідження: аналіз ринку, оцінка конкурентів і вивчення цільових споживачів.
- Позиціонування, розробка УТП і легенди бренду.
- Неймінг – розробка назви для мережі магазинів.
- Розробка фірмового стилю.
- Створення системи стандартів обслуговування та роботи з клієнтами.
- Дизайн інтер'єру та екстер'єру магазину.
- Оформлення торгових зон, дизайн pos-матеріалів, вітрин, уніформи персоналу, корпоративного транспорту.
- Дизайн торгового обладнання.
- Локація точок продажу.
- Асортиментна політика і мерчендайзинг.
- Побудова системи комунікації зі споживачем.
Маркетингові дослідження
Створити актуальний і конкурентний бренд можливо тільки після проведення маркетингових досліджень. Без знань останніх тенденцій ринку, стратегічних завдань і комунікацій ваших прямих конкурентів, без розуміння свого споживача, ви створите просто «нежиттєздатний бренд», який навряд чи зможе довго проіснувати на ринку і тим більше досягти успіху. Тому першим і обов'язковим етапом брендінгу в роздрібній торгівлі стане проведення комплексних маркетингових досліджень.
Позиціонування
Позиціонування - унікальний маркетинговий інструмент, що дозволяє виявити головну якість і конкурентну перевагу вашого бренду перед аналогами, представленими на ринку. Концепція позиціонування - це спосіб красиво піднести ваш бренд ринку, підкреслити його унікальність і створити потребу в ньому.
Підкріплюється позиціонування бренду, як правило, виділенням УТП - унікальної властивості бренду, і захоплюючою історією про вашу компанію або торгової марки – легендою бренду.
Розглянемо на прикладі. Не так давно перед командою компанії KOLORO стояло завдання - створення ритейл бренду для мережі м'ясних магазинів від харківського м'ясокомбінату «М'ясний».
Першим етапом розробки нового роздрібного бренду стало проведення маркетингових досліджень ринку м'ясної та ковбасної продукції України, аналіз цільової аудиторії та особливостей споживання м'ясної продукції, оцінка конкурентних брендів.
Наступний етап - розробка концепції позиціонування ритейл бренду. За результатами проведених маркетингових досліджень були побудовані такі варіанти позиціонування нової торгової марки, які з максимальною часткою ймовірності мали б успіх на ринку:
- Чесна і доступна ціна - вигідне співвідношення ціни і якості.
- Вікові традиції виробництва і споживання м'ясних продуктів в Україні.
- Достаток. Створення акценту на м'ясній продукції як на ознаку достатку і багатства її споживача.
Замовник вибрав концепцію позиціонування, пов'язаної з віковими традиціями і тому мережа магазинів «М'ясна» стала «Самобутнім українським брендом». Дана концепція позиціонування була покладена в основу стратегії бренду та фірмового стилю.
Неймінг
Назва вашого бренду або компанії відіграють одну з найбільш важливий ролей в подальшу його долю. 77% брендів з невдало обраним назвою існують на ринку не більше 1-2-х років, а потім припиняють своє існування.
Назва ритейл бренду має бути звучним, легким для вимови, недвозначним, що запам'ятовується.
При розробці назви мережі м'ясних магазинів необхідно було врахувати вимоги замовника: 95% назв повинні бути представлені одним словом, 80% назв - містити корінь «мяс». Крім обраної замовником назви «М'ясний», в попередній презентації також були запропоновані наступні назви: М'ясно, Мясотека, Мяссорті, Охоче.
\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t
![]() |
![]() |
\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t
![]() |
![]() |
Фірмовий стиль
Фірмовий стиль - це комплекс ідентифікаційних елементів бренду, графічних і вербальних - це:
- Логотип;
- Рекламний слоган;
- Фірмовий блок (слоган і логотип);
- Кольорове рішення;
- Корпоративний шрифт;
- Персонаж компанії.
При розробці фірмового стилю мережі магазинів «М'ясний» замовнику було запропоновано кілька варіантів логотипу.
Два варіанти концепту «Сімейні цінності»:
\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t
![]() |
![]() |
Логотип у вигляді абревіатури МКМ (М'ясокомбінат «М'ясний»):
А також два варіанти логотипу концепту «Український»:
\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t
![]() |
![]() |
При розробці колірного рішення бренду були використані поєднання червоного, синього, білого і чорного кольорів:
Підсумковий варіант логотипу та фірмовий блок магазинів «М'ясний» виглядають наступним чином:
Дизайн інтер'єру та екстер'єру
Дизайн інтер'єру та екстер'єру мережі торгових точок роздрібного бренду повинен бути витриманий в обраному фірмовому стилі компанії, а також повинні підкреслювати загальну концепцію позиціонування.
Дизайн інтер'єру магазину в основному складається з оформлення торгового обладнання і товарних відділів, дизайну POS-матеріалів (оформлення книги скарг, монетниці, цінників, куточка покупця), вітрин, внутрішньої реклами, дизайн упаковки товарів (фірмові пакети) і т.д. Продуманість і естетичність дизайну інтер'єру визначає, скільки часу проведе споживач всередині магазину, і яку кількість покупок він зробить.
Дизайн екстер'єру магазину складається з оформлення фасаду торгової точки, дизайну вивіски, оформлення зовнішніх вітрин, дизайну зовнішньої реклами і т.д. Виходячи з дизайну екстер'єру магазину у споживача вже складається враження про бренд, про товари які він пропонує, як і ціною.
Дизайн екстер'єру для мережі м'ясних магазинів був представлений таким чином:
Дизайн торгового обладнання
Брендування холодильного і торгового устаткування дозволяє не тільки зміцнити позитивний імідж торгової компанії, але і підвищити її конкурентоспроможність. Крім того, графічний дизайн торгового обладнання виконує також функцію безкоштовного рекламного носія, привертає увагу і спонукає інтерес. Оригінальний дизайн холодильного обладнання та нестандартне оформлення вітрин - потужні стимулятори продажів.
Оформлення холодильного обладнання мережі магазинів «М'ясний»:
Система стандартів обслуговування. Уніформа і корпоративний транспорт
Єдина для всіх торгових точок система обслуговування споживачів і роботи з клієнтами - головна ознака престижності торгової компанії. Магазин, де споживачеві приділили достатньо уваги, проконсультували на всі його запитання, допомогли зробити вибір - назавжди залишиться для нього «магазином №1».
Фірмова уніформа торгового персоналу дозволяє продемонструвати вашу повагу і увагу до споживача, підвищити число лояльних покупців, зміцнить довіру покупців до вашого бренду, а також зміцнить відносини всередині компанії та посприяє розвитку корпоративної культури.
Корпоративний транспорт торгової компанії, виконаний у фірмовому стилі - один з найпотужніших засобів безкоштовної реклами і ефективний інформаційний носитель ритейл бренду.
Результат роботи над створенням бренду роздрібної мережі
Дизайн вивіски і екстер'єр мережі магазинів "М'ясний"
\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t
Дизайн магазинів "М'ясний"
\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t
Дизайн інтер'єру магазину
\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t
\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t
Дизайн упаковки та брендування корпоративного транспорту
\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t
Розробити дійсно успішний ритейл бренд досить складно, для цього необхідні професійні знання в галузі брендінгу, маркетингу, мерчендайзингу, дизайну та ін., а також чималий досвід і творчий підхід. Якщо вам необхідна допомога професіоналів або консультація фахівця – брендінгове агентство KOLORO з радістю надасть вам допомогу!