Сучасне суспільство повністю підпорядковане законам ринкової економіки. В умовах ринкових відносин успіх комерційної діяльності будь-якої організації залежить не тільки від рівня матеріальних активів, але і від такого нематеріального активу як імідж компанії, імідж бренду. Чинний на ринку високий рівень конкуренції змушує підприємства активно діяти, для того, щоб виділитися з ряду компаній-конкурентів.
У статті представлена інформація з наступних питань:
- Поняття "Корпоративний імідж".
- Огляд ринку мобільного зв'язку України.
- Оцінка імідж-політики мобільних операторів.
- Корпоративна символіка мобільних операторів.
- Результати опитування "Ефективність PR-засобів".
Багато компаній, як правило, пропонують однаковий набір товарів і послуг приблизно однакової якості, тому кожна з них намагається привернути увагу і закріпитися у свідомості споживачів. Без чіткого іміджу компанії та чіткого образу бренду важко буде пояснити місію організації, і те, що вона з себе пропонує і до чого прагне.
Корпоративний імідж - це сприйняття організації та її торгової марки групами громадськості. Робота по його створенню здійснюється в значній мірі за допомогою маркетингових комунікацій, до яких відносяться і зв'язку з громадськістю, що пропонують для цього величезну кількість коштів: прес-реліз, прес-конференція, новинні проекти, прес-тур, корпоративне видання, спеціальні події, друкований і електронний матеріал, презентація, виставкова діяльність, спонсорство та ін.
Для розуміння важливості чітко сформованого, позитивного, корпоративного іміджу розглянемо ситуацію, що склалася на ринку мобільного зв'язку України.
Ринок мобільного зв'язку України є одним з наймолодших і прогресивних ринків послуг в країні, до того ж, він динамічно розвивається. На сьогодні в Україні реально діють три оператора-лідера мобільного зв'язку: "Київстар" (в його складі Beeline), МТС і "Астеліт" (Life).
На лютий 2012 ринок мобільного зв'язку був розподілений таким чином: "Київстар" - 25 млн. абонентів, МТС - 16,5 млн., "Астеліт" (Life) - 12,2 млн., на частку інших мобільних операторів ( "Телесистеми Україна "," Укртелеком "," Інтертелеком ", ITC," Велтон Телеком " та ін.). доводиться - 1,1 млн. абонентів. У процентному співвідношенні це виглядає наступним чином: "Київстар" - 45,6% абонентів, МТС - 30,1%, "Астеліт" (Life) - 22,3%, на частку інших мобільних операторів ( "Телесистеми України", "Укртелеком", "Інтертелеком", ITC, "Велтон Телеком" та ін.) доводиться - 2%.
Розподіл ринку мобільного зв'язку
Існуюча ситуація склалася не випадково. Справа в тому, що "Київстар", МТС і "Астеліт" (Life) крім того що пропонують високу якість послуг і прийнятні ціни, велику увагу приділяють створенню позитивного іміджу. Для підтримки своєї репутації компанії беруть участь в рейтингах, які складаються із ЗМІ, фінансових аналітиків, консультантів та просто споживачів. Кожна з компаній-лідерів пропонує послуги високої якості, впроваджує інновації, веде активну громадську діяльність, займається благодійністю і спонсорує суспільно значущі заходи.
Для оцінки рівня розвитку складових іміджу мобільних операторів таких як "Київстар" і "Астеліт" (Life) застосуємо метод побудови «радара конкурентоспроможності».
Оцінка рівня розвитку складових іміджу мобільних операторів
Ці компанії обрані невипадково. "Київстар" - компанія, яка перебуває на ринку з моменту зародження мобільного зв'язку в Україні та є лідером на сьогоднішній день. Компанія "Астеліт" (Life), діє на ринку мобільного зв'язку менше 8 років, але досягла небувалих висот, завоювавши значну частку ринку і абонентів.
Порівняльний аналіз імідж-політики мобільних операторів
Проведене дослідження дозволило нам зробити порівняльний аналіз імідж-політики мобільних операторів. Аналіз виявив такі тенденції:
1. Якість зв'язку: рівень якості зв'язку вище у мобільного оператора «Київстар», але, наприклад, компанія «Life» також зараз докладає величезних зусиль, щоб відповідати вимогам сучасного ринку мобільних послуг нарівні з лідерами ринку.
2. Якість обслуговування: завдяки більш тривалому існуванню компанії «Київстар» на ринку мобільних послуг, вона має найбільш розвинену інфраструктуру мобільних передавачів, в порівнянні, наприклад, з оператором «Life», який існує на ринку близько 7 років.
3. Кадрова політика: турботі про своїх співробітників в обох компаніях приділяється достатньо уваги, причому не тільки професійного навчання та матеріального стимулювання, а й можливості кожному співробітнику розвиватися як особистості, висловлювати свої думки та ідеї, які можуть бути почуті керівництвом.
4. Громадська діяльність: обидві компанії беруть участь у багатьох соціальних, економічних, екологічних та інших програмах, і виступають їх спонсорами.
5. Акції: обидва оператори пропонують велику кількість вигідних, привабливих пропозицій. Великим плюсом компанії «Life» є недорогі, вигідні тарифні плани.
6. Додаткові послуги: компанія «Київстар» основний акцент робить на якості послуг, тому оператор серед додаткових послуг пропонує тільки ті, що і у більшості операторів України; в компанії «Life» є перевага - великий спектр можливостей і послуг мобільного зв'язку.
Корпоративна символіка мобільних операторів
Обидві компанії доклали багато зусиль до розробки своєї символіки:
1. «Київстар»: логотип - блакитна зірка. Яскравий і зрозумілий образ викликає позитивні асоціації: кращий, блискучий. У абонентів логотип викликає приємні асоціації - спокій, якість, впевненість, що забезпечує приємний блакитний колір.
2. "Астеліт" (Life): логотип - червоний смайлик. Вказує на життєстверджуючий, енергійний, емоційний характер бренду. Логотип приємний для сприйняття, нестандартний, викликає посмішку
Завдяки активній імідж-політиці, компанії-лідери утримують значну частку споживачів на ринку мобільних послуг, і отримують високу лояльність споживачів до компанії, її впізнаваність, високий рівень конкурентоспроможності та, як наслідок - щорічне збільшення доходу.
Для того, щоб з'ясувати які PR-засоби найбільш ефективні брендінговим агентством KOLORO було проведено опитування серед респондентів у віці від 18 до 60 років, різної статі та соціального статусу. Всього було опитано 50 респондентів. За результатами опитування було визначено наступне: 24 респондента у віці від 18 до 20 років, студенти - всі без винятку користуються послугами мобільного оператора «Life»; інші 26 респондентів у віці від 26 до 60 років, працюючі люди: 21 з них користуються послугами мобільного оператора «Київстар» і 5 - МТС. Можна зробити висновки, що мобільний оператор «Life» є привабливим для молоді та студентства, а такі оператори як «Київстар» і МТС - для споживачів більш зрілого віку.
За тривалістю користування послугами оператора, відповіді розподілилися наступним чином: 48 респондентів - більше двох років і 2 респондента - від 6 місяців до року. Це свідчить про лояльність респондентів до вибраного оператору.
Серед факторів, що вплинули на вибір оператора, респондентами, що користуються послугами мобільного оператора «Life», були названі: зручні та низькі за вартістю тарифні плани; респондентами, які користуються послугами Київстар і МТС - широке покриття та високу якість послуг. Це пояснюється тим, що мобільний оператор «Life» встановлює більш вигідні умови користування послугами, що пов'язано з орієнтацією на молодь і студентство, тобто - на населення, що має невисокий, і не завжди стабільний дохід. «Київстар», орієнтований на більш зріле населення, для яких більшою мірою важлива якість послуг, а потім вже і їх вартість.
Участь в акціях, пропонованих обраним мобільним оператором, приймають тільки 27 респондентів (в основному це - замовлення СМС і ММС). Тобто акції мобільних операторів хоч і є важливим елементом іміджу-компанії, але їх питома вага у формуванні корпоративного іміджу невисока.
За результатами опитування виявлено, що члени сім'ї респондентів, а в основному батьки та дружини (чоловіки), тобто люди зрілого віку користуються послугами мобільних операторів «Київстар» і МТС. А найближче оточення молодого покоління і студентів - послугами мобільного оператора «Life». Це ще раз підтверджує орієнтацію мобільних операторів на певні сегменти споживачів.
Результати опитування дозволили виявити, що найбільш ефективним видом реклами є телевізійна (41 респондент); також респонденти відзначили такі види реклами як зовнішня реклама, особисті продажі, публікації в пресі та ЗМІ.
Дослідження показало низький рівень обізнаності про спонсорську діяльність мобільних операторів. Це великий недолік в імідж-політиці компаній, так як кожна з них проводить безліч благодійних, екологічних і соціальних програм, а також спонсорує суспільно значущі заходи, при цьому, в належній мірі, не вміючи донести інформацію про свою соціальну активність - своїм споживачам.
Таким чином, можна зробити висновок, що для комерційного успіху будь-яка компанія повинна забезпечувати високу якість товарів і послуг, вести активну інноваційну та суспільно значиму діяльність, удосконалювати кадрову політику, приділяти достатньо уваги рекламній діяльності, а також формувати позитивний імідж в очах громадськості.
Споживача завжди приваблює те, що знаходиться в центрі уваги, і те, про що постійно говорять - яскраві, оригінальні, модні та популярні образи. Саме вони формують імідж і образ компанії в очах і почуттях споживача!
Брендінгове агентство KOLORO допоможемо Вам стати лідером ринку, яскравим і популярним брендом!