В одній з попередніх статей ми провели аналіз логотипів і постерів Олімпійських ігор. У цьому матеріалі розглянемо особливості дизайну медалей, а також поговоримо про роль талісманів у формуванні ставлення аудиторії до спортивних подій і приймаючій країні.
Кожен елемент айдентики повинен органічно вписуватися в загальну концепцію і висловлювати сформульовану організаторами філософію Олімпіади. Рівно так, як правильно розроблений фірмовий стиль і логотип завжди відповідають стратегії просування торгової марки. На цих принципах будується робота брендингового агентства KOLORO
Дизайн медалей Олімпійських ігор
Медаль Олімпіади - це не просто нагородний знак за спортивні досягнення. Це також частина атрибутики, яку Міжнародний олімпійський комітет використовує для популяризації олімпійського руху. Провівши короткий екскурс в історію, з'ясуємо закономірності, на основі яких розроблявся дизайн медалей.
Нагороди літніх Олімпійських ігор
Перші медалі відрізнялися для кожної Олімпіади. Тематика малюнків була переважно давньогрецької: бог Зевс, богиня перемоги Ніка і атлет-переможець.
На іграх в Афінах і в Парижі нагороджували тільки за перші два місця. Починаючи з Олімпіади в Сент-Луїсі, організатори вручають і медалі за третє місце.
З 1908 року в дизайн вводять національні символи. На зворотному боці медалі зображують:
- Лондон - покровитель Англії Георгій Побідоносець;
- Стокгольм - герольд і статуя засновника шведської системи гімнастики Пера-Хенріка Линга;
- Антверпен - скульптура римського легіонера Сільвіус Браво, з легендою про який пов'язана назва міста.
Зображення на медалях Паризької Олімпіади 1924 року мають повністю спортивну тематику, вперше оливковий вінок переноситься на реверс.
У 1928 році на Олімпійських іграх в Амстердамі вводиться стандартний дизайн нагород. На аверсі зображена богиня перемоги Ніка з пальмової гілкою і лавровим вінком. На зворотному боці - атлет-переможець, якого несуть на руках.
З 1960 року в ескізи вносяться косметичні зміни при збереженні основної композиції. Крім того, тепер медалі вішають на шию переможця (до цього вони не мали спеціальних кріплень і вручалися спортсменам в руки). Починаючи з Мюнхенської Олімпіади 1972 року скасовуються обов'язкові вимоги до зображення на аверсі.
У 2004 році для лицьової сторони медалі розроблений новий малюнок - богиня Ніка простує по стадіону Панатінаїкос, на якому проводилися I Олімпійські ігри.
На реверсі зображується емблема змагань.
Медалі зимових Олімпійських ігор
До розробки нагород Білих Олімпіад не було стандартних вимог, тому дизайнери отримали можливість реалізовувати свої найсміливіші ідеї. З найбільш цікавих медалей зимових Олімпіад слід зупинитися на таких:
ейк-Плесіді-1932. Хвиляста форма медалі символізує підставу давньогрецької колони. Розташування богині Ніки на вершині гір створює асоціацію з Олімпом, що додатково вказує на тематику.
Гренобль-1968. Вперше реверс медалі присвячений дисципліні, в якій вона присуджувалася. Вид спорту позначався не простий піктограмою, а оригінальним дизайнерським малюнком.
Саппоро-1972. Перша після Парижа -1900 медаль круглої форми. Крива лінія на аверсі медалі символізує трасу для бобслею, овал - льодову доріжку.
Сараево-1984. Медаль вбита в гладку металеву пластину, виступаючи над поверхнею. На реверсі оригінальна стилізація голови атлета в лавровому вінку.
Альбервіль-1992. Металева медаль має оригінальну кришталеву вставку з рельєфним гравіруванням гірських схилів і олімпійських кілець.
Ліллехаммер-1994. Медаль виготовлена з темного норвезького граніту і має металеве обрамлення, відповідне гідності медалі. Колірна структура каменю нагадує північне сяйво в засніженому небі, що вказує як на емблему Олімпіади, так і на одну з головних природних пам'яток Норвегії.
Нагано-1998. Медаль виконана із застосуванням традиційної японської техніки «маки»: на незастиглий лак розпилюють найдрібніші золоті частинки. Всі нагороди виконані вручну, отже кожна з них є неповторним витвором мистецтва і унікальна, як і перемога спортсмена.
Солт-Лейк-Сіті-2002. Медаль неправильної форми з вдалими дизайнерськими рішеннями. На аверсі слоган ігор «Запали вогонь в собі», гравюри на реверсі розроблялися для кожного виду спорту.
Турин-2006. Форма медалі символізує італійську ринкову площу, де традиційно проходять святкові події. Стрічка медалі пропускається через кільце і зав'язується петлею.
Ванкувер-2010. Нагороди мають вигнуту форму, унікальну для кожної медалі. На розробку такої оригінальної концепції дизайнерів надихнули хвилі Тихого океану. Вага кожної медалі перевищує 500 грамів.
Сочі-2014. Вставка з полікарбонату характеризує культурне різноманіття народів Росії. Також матеріал нагадує лід, що вказує на тематику Олімпіади.
Олімпійські талісмани
Талісман Олімпіади - це символ, з яким асоціюється місце проведення змагань. Як правило, це тварина або персонаж народного епосу. Основна функція талісмана - відобразити дух приймаючої країни і посилити святкову атмосферу.
Але персонажі Олімпійських ігор мають і більше утилітарну роль. Як вже говорилося, Олімпіада - це витратна і збиткове з фінансової точки зору захід. Тому приймаюча сторона намагається якомога в більш повному обсязі окупити вкладені кошти. Крім продажу квитків і прав на трансляцію, а також туристичних доходів, країна-господиня заробляє на сувенірній продукції. Тому, чим цікавіше і симпатичніше буде персонаж, тим більше буде продано товарів з його зображенням.
Читайте також: Аналіз ринку туристичних послуг в Україні: проблеми і перспективи
Історія створення перших талісманів
Перші спроби наповнити спортивні змагання новим змістом були зроблені в 1968 році. На зимових Олімпійських іграх в Греноблі публіці був представлений чоловічок-лижник на ім'я Шюсс (Schuss). Кольори персонажа вказують на приймаючу країну, лижі та олімпійські кільця створюють прив'язку до тематики.
В цьому ж році проходила літня Олімпіада в Мехіко, де талісманом виступив Червоний Ягуар. Такий вибір організаторів пояснюється намаганням створити персонаж на основі скульптури, знайденої при розкопках древньої столиці майя Чичен-Іци. В цілому вибір був зроблений правильно, але персонаж не отримав не тільки достатньою для талісмана розкрутки, а й навіть імені. Згодом ягуар був названий Майя, однак час для вилучення достатньою вигоди зі свого талісману було упущено.
Третім талісманом і першим офіційним можна вважати таксу Waldi. Вона була придумана вже згадуваним відламати Айхером для Олімпіади 1972 року. Під час її проведення відбулася сесія МОК, на якій талісман затвердили в якості обов'язкового атрибуту Олімпійських ігор.
Що стосується самого Валди, то образ такси символізує властиві спортсмену мисливські якості, такі як швидкість, витривалість і спритність. Вдало було вибрано і ім'я талісмана. У Німеччині собака з кличкою Waldi зустрічається також часто, як, наприклад, в Росії кіт Васька або пес Шарик. Бажаючи зробити персонаж позитивним, Айхер навмисно не використовує всі олімпійські кольору в розфарбовуванні персонажа.
Мюнхенський талісман сподобався аудиторії, що зробило його комерційно успішним. Його популяризації сприяла і підготовча робота. Валди став головним персонажем випущеної напередодні Олімпіади забавною книжки, в якій розповідалося про спортивні змагання.
Читайте також: Як визначити аудиторію вашого бренду
Sam и Izzy
Орлятко Сем вважається кращим прикладом використання національної символіки в олімпійському талісман. Персонаж був намальований художниками студії Walt Disney для Олімпіади 1984 року в Лос-Анджелесі. Образ містить в собі основну національну символіку США:
- білий орел зображений на гербі Сполучених Штатів. Цей символ часто використовується в логотипах брендів і емблемах різних заходів;
- символіка національного прапора відображена в одязі талісмана;
- циліндр, бакенбарди і ім'я були запозичені у Дядька Сема - персоніфікованого образу США.
Якщо цей талісман мав великий успіх у аудиторії, то символ Ігор 1996 року в Атланті - Іззі - вважається найгіршим олімпійським персонажем. Його образ був згенерований комп'ютером і доопрацьований дизайнерами. Відповісти на питання, що це за істота, було неможливо, тому талісману дали ім'я Izzy - скорочене «What is it?» ( «Що це таке?»).
Читайте також: Фірмові персонажі в сфері побутової хімії
Організатори Олімпіади розраховували, що це питання викличе інтерес до персонажу, проте аудиторія категорично не сприйняла таку концепцію. Серед головних претензій до талісману можна виділити наступні:
- Повністю відсутня звична шанувальникам Олімпійських ігор територіальна прив'язка - Izzy не викликає асоціацій ні з приймаючою країною, ні з містом Атланта. Натяком на зв'язок з США повинні були стати забарвлення персонажа і зірочки в очах, але цей символ ні прочитаний аудиторією.
- прив'язку до тематики заходу мали забезпечити олімпійські кільця, але їх логіка використання на талісман незрозуміла. Кільця, що символізують Австралію і Європу, одягнені на очі за аналогією з пов'язками від поту, які використовують спортсмени. Але те, що інші кільця надіті на хвіст, викликало негативну реакцію представників Африки, Азії та Америки.
- Крім того, якщо звернути увагу на м'яку іграшку Izzy, то можна помітити червоні напульсники на руках і ногах. Судячи з усього, дизайнери хотіли таким чином додати червоний колір до інших кольорів національного прапора США - синьому і білому. Але візуально ці напульсники сприймаються як додаткові олімпійські кільця, і виникає питання: чому американських п'ять, а кілець інших континентів по одному? При цьому кросівки талісмана пофарбовані у фіолетовий, що не асоціюється ні з Олімпіадою, ні з США.
Виправити ситуацію можна було б, використавши, наприклад, чорне і жовте кільця як напульсники на руки, а червоне - як пояс. А колірну гамму національного прапора забезпечити червоними кросівками.
Ім'я персонажа читається як «easy», тобто «Легкий, легко». Тут спостерігається явне протиріччя зі спортивною тематикою, оскільки змагання і перемоги легкими не бувають. Крім того, дивлячись на крокуючий талісман, напрошується вислів «easy going», що можна перекласти і як «Іззі йде», і як «легковажний».
Останнє очевидно характеризує ставлення організаторів до розробки фірмового персонажа Олімпіади, які в результаті втратили велику частку прибутку від продажу сувенірної продукції.
Найбільш вдало Іззі розкритикували творці мультсеріалу «Сімпсони». В одному з епізодів Гомер створює талісман Олімпійських ігор в Спрінгфілді - Springy ( «spring» - пружина). На першій хвилині відео можна почути, як він пояснює свою концепцію: «Це хороша іграшка для всієї родини, а гострі кінці захищають нашу націю і її інтереси».
Олімпійський Мішка і Вігру
Талісман Московської Олімпіади 1980 року - приклад вдалого використання персонажа в іміджевих цілях.
Олімпійський Мішка зображувався як правило біжать з факелом (символ спортивних змагань) або з букетом і медалями (символ нагородження переможців). Олімпійську прив'язку забезпечував важкоатлетичний пояс (натяк на силу талісмана) п'яти олімпійських кольорів з пряжкою у формі кілець.
Повернемося до питання іміджевої функції персонажа. Одним з напрямків «холодної війни» була інформаційна боротьба. На агітаційних плакатах країн НАТО Радянський Союз часто зображувався в образі оскалом ведмедя. Олімпіада в Москві була проігнорована більшістю західних країн через вторгнення радянських військ до Афганістану в 1979 році. Тому Олімпійський Мішка якнайкраще відповідав ідеологічним цілям: образ агресивного, войовничого ведмедя поступався місцем добродушному, гостинному ведмежаті з квітами. Такий символ був вдалим фоном для радянських пропагандистських меседжів, в яких СРСР позиціонував себе як миролюбна держава.
Читайте також: Брендинг політичних партій
Вперше в історії для окремого олімпійського виду був розроблений спеціальний талісман. Змагання з вітрильного спорту проходили в Талліні, і торгова палата Естонської РСР оголосила конкурс на створення олімпійського персонажа. Переможницею стала Сайма симеру, що запропонувала в якості талісмана тюлененка Вігру.
Olly, Syd & Millie
У 2000 році на Олімпіаді в Сіднеї вперше офіційними талісманами стають відразу три персонажа.
- Olly (скорочення від Olympics, прив'язка до тематики) - птах кукабара. Символізує небо. Також втілює олімпійський дух, доброту, щедрість і веселу вдачу.
- Syd (скорочення від Sydney, прив'язка до приймаючого міста) - качконіс. Символ води. Втілення енергії, сили і прагнення до перемоги.
- Millie (скорочення від Millenium, прив'язка до дати проведення Ігор) - єхидна. Символізує землю. В образі втілилися працьовитість, оптимізм, рух в майбутнє і передові технології.
Таким чином, організаторам вдалося вкласти в образи талісманів відразу кілька різних смислів. Крім того, всі перераховані тварини - ендеміки, тобто зустріти їх можна тільки в Австралії. Це створює додаткову територіальну прив'язку і додає Олімпіаді неповторний колорит.
Хочете виготовити сувенірну продукцію на основі вашого логотипу або фірмового персонажа? Фахівці брендингового агентства колорит якісно виконають цю роботу - від 3D-візуалізації на основі вашого брендбуку або ескізів до друку тривимірної моделі.
Також на Сіднейських Іграх вперше з'являється «антіталісман» - вомбат (сумчаста тварина, що нагадує хом'яка) Фетс. Австралійський карикатурист Пол Ньюела створив його, як персонажа, що протистоїть Оллі, Сиду і Міллі. Талісмани в цих битвах повинні були демонструвати свої якості і риси характеру, щоб краще запам'ятатися аудиторії. Однак цей антигерой так сподобався публіці і спортсменам, що м'які іграшки Фетс стали користуватися величезною популярністю, а у самого персонажа навіть з'явилися фан-клуби по всій Австралії.
Haakon & Kristin
Організатори Олімпіади 1994 року в Ліллехаммері зробили талісманами героїв норвезького епосу - Хакона і Крістін. Фігурки брата і сестри, одягнені в середньовічні народні костюми, викликали інтерес у аудиторії. Більш зворушливими ці образи зробили організатори Олімпійських ігор, запросивши на роль персонажів дітей.
Читайте також: Розробка фірмового персонажа: як створити легендарний образ
Концепція і дизайн образів були розроблені настільки вдало, що Haakon і Kristin стали одними з найбільш комерційно успішних талісманів за всю історію проведення Олімпіад. Крім того, в образах втілилися всі позитивні риси норвежців, що підвищило туристичну привабливість країни
Нагороди та талісман Олімпіади в Пхенчхані 2018 року
Медалі
Діагональні лінії гравіювання символізують швидкість і динаміку. На лицьовій стороні смуги спрямовані вниз зліва направо, що викликає асоціацію зі швидкісним спуском, на реверсі - вгору справа наліво, що вказує на рух вгору, прагнення до високих результатів.
Талісман
Персонаж - білий тигр Soohorang (Сухоран), який в корейської традиційної культури символізує силу, довіру і захист. Ім'я талісмана дослівно перекладається як «захищає тигр».
На вибір такого персонажа Ігор вплинуло також і те, що Корейський півострів, на думку місцевих жителів, нагадує тигра.
Колір персонажа створює прив'язку до Зимових Олімпійських ігор.
Що, крім яскравих спортивних подій та нових рекордів, робить Олімпіаду запам'ятовується? В першу чергу, це логотип та талісман. Останній навіть більше. Позитивні якості персонажа з помітною територіальною прив'язкою в тій чи іншій мірі переносяться на приймаючу країну і її населення.
Схожу роль в бізнесі відіграє якісний бренд. Він формує ставлення до товару чи послуги і закріплює його в свідомості аудиторії. Фахівці бредінового агентства KOLORO на основі дослідження вашого сегмента ринку підберуть для вашої торгової марки лаконічне і запам'ятовуєме ім'я, розроблять лаконічне і запам'ятовується, розроблять ефективний , а також нададуть послуги по реєстрації товарного знака на внутрішньому і міжнародному ринках.